Biblia jest jednym z najważniejszych źródeł kultury europejskiej: w sferze religijno-moralnej stanowi podstawę stosunków międzyludzkich, w sferze kulturowej jest natchnieniem artystów i filozofów. Przez wieki stanowiła potężną inspirację dla malarzy, rzeźbiarzy, kompozytorów, twórców literatury i filmu, bowiem oferuje nam nieskończoną ilość kodów, znaczeń i symboli. Dziś nie wszystkie rozumiemy, niegdyś jednak były powszechnie znane i wykorzystywane w dziełach sztuki, zdobieniach wnętrz, a nawet na przedmiotach codziennego użytku. O ikonografii biblijnej Starego Testamentu, motywach i typach ikonograficznych porozmawiamy na przykładzie wnętrz Ratusza Głównego Miasta i Dworu Artusa.
(czas trwania: 1,5 godziny)
Zapisy: Izabela Jastrzembska-Olkowska, tel. +48 798 035 645
Spełnione aspekty podstawy programowej liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia dla Język Polski:
- I/1/P/11 Uczeń rozumie pojęcie motywu literackiego i toposu, rozpoznaje podstawowe motywy i toposy oraz dostrzega żywotność motywów biblijnych i antycznych w utworach literackich; określa ich rolę w tworzeniu znaczeń uniwersalnych.
- I/1/P/15 Uczeń wykorzystuje w interpretacji utworów literackich potrzebne konteksty, szczególnie kontekst historycznoliteracki, historyczny, polityczny, kulturowy, filozoficzny, biograficzny, mitologiczny, biblijny, egzystencjalny.
- I/1/R/9 Uczeń rozumie pojęcie archetypu, rozpoznaje archetypy w utworach literackich oraz określa ich rolę w tworzeniu znaczeń uniwersalnych.
- I/2/P/5 Uczeń charakteryzuje główne prądy filozoficzne oraz określa ich wpływ na kulturę epoki.
- I/2/R/3 Uczeń rozpoznaje nawiązania do tradycji biblijnej i antycznej w kulturze współczesnej.
Lektury obowiązkowe:
P/1 Biblia, w tym fragmenty Księgi Rodzaju, Księgi Hioba, Księgi Koheleta, Pieśni nad Pieśniami, Księgi Psalmów, Apokalipsy wg św. Jana;