Praktyki studenckie w Muzeum Gdańska
Poniżej znajdziecie Państwo odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania oraz informacje o trybie przyjmowania na praktykę i podstawowych wymogach.
Pytania i odpowiedzi
Kto może odbyć praktyki studenckie w Muzeum Gdańska?
Praktyki przeznaczone są przede wszystkim dla studentów kierunków humanistycznych (takich jak np: historia, archiwistyka, historia sztuki, turystyka i krajoznawstwo, zarządzanie instytucjami kultury, ochrona dóbr kultury, konserwatorstwo i innych podobnych). Możliwe jest także przyjęcie kandydatów z innych kierunków studiów, jeśli zakres praktyki, określony przez uczelnię, możliwy jest do zrealizowania w ramach działalności Muzeum.
Gdzie student odbywa praktykę?
Praktykę odbywa się w jednym z oddziałów Muzeum Gdańska lub w jednym dziale Muzeum (np. Dział Historii, Dział Digitalizacji itp.), gdzie poznaje specyfikę pracy i zbiory danego oddziału/działu pod kierunkiem opiekuna praktyki. Część praktyki może być przeznaczona na zapoznanie z innymi oddziałami i działami Muzeum.
Co zawiera program praktyk?
W czasie praktyki studenci włączani są w bieżącą pracę muzealną (np. wszechstronne opracowanie muzealiów, organizację wystaw, organizację zwiedzania, prace nad publikacjami, organizację zajęć edukacyjnych, konferencji, warsztatów itd.). Zawsze staramy się dostosowywać przebieg praktyk do kierunku i etapu studiów.
Czy mogę wybrać Oddział lub Dział Muzeum na praktykę?
W podaniu można wskazać oddział lub dział, który najbardziej Państwa interesuje, który chcieliby Państwo poznać. Jednak w razie braku miejsc w preferowanym przez Państwa oddziale lub dziale Muzeum może zaproponować odbycie praktyk w innym oddziale, dziale lub odmówić z powodu braku miejsc.
Czy istnieje limit miejsc na praktyki studenckie?
Tak. W każdym roku Muzeum może przyjąć różną liczbę osób. Jest to zawsze związane z bieżącą pacą Muzeum. O przyjęciu na praktykę decyduje liczba miejsc w danym roku i kolejność zgłoszeń.
Ile trwa indywidualna praktyka studencka?
Czas praktyki określa regulamin studiów uchwalony przez Państwa uczelnię. Zazwyczaj podany jest w wymiarze godzinowym i wynosi np. 40, 80 lub 160 godzin co oznacza 7, 14 lub 30 dni (w zależności od kierunku i etapu studiów).
W jakich terminach odbywają się praktyki studenckie w Muzeum Gdańska?
Praktyki studenckie w Muzeum Gdańska mogą odbywać się przez cały rok kalendarzowy. Każdy termin jest uzgadniany indywidualnie z kandydatem. Najczęściej studenci zgłaszają się w czasie wolnym od zajęć dydaktycznych.
Czy mogę rozłożyć moją praktykę studencką w czasie lub odbyć ją z przerwami?
Najczęściej nie. Zarówno programy praktyk określone przez uczelnie jak i tryb pracy Muzeum wymaga, by praktyka odbywała się w sposób ciągły. Zazwyczaj w godzinach pracy instytucji tzn. pon.-pt. 8:00-16:00. Nie jest możliwe przychodzenie na praktykę w tzw. „okienkach dydaktycznych” w czasie roku akademickiego, by w ten sposób „uzbierać” wymaganą liczbę godzin praktyki. W uzasadnionych, indywidualnych przypadkach możliwe jest wyznaczenia na praktykę konkretnych dni tygodnia lub zaplanowanie przerwy w realizacji praktyki.
Jak ubiegać się praktykę studencką w Muzeum Gdańska?
Należy złożyć na piśmie indywidualne podania o odbycie praktyk skierowanego do dyrektora Muzeum Gdańska.
Podanie można złożyć osobiście w Kancelarii Muzeum, wysłać pocztą na adres Muzeum lub wysłać jako załącznik poczty email na adres: kancelaria@muzeumgdansk.pl.
Co musi zawierać podanie?
- Twoje dane osobowe
- telefon i email
- nazwę uczelni, rok i kierunek studiów
- wymiar godzinowy praktyki wg programu studiów
- preferowany przez Studentkę/Studenta termin praktyki
- ewentualnie preferowany oddział lub dział Muzeum Gdańska.
Jeśli Państwa uczelnia wymaga wydania tzw. „zgody na praktykę” na specjalnym formularzu uczelnianym to formularz taki prosimy dołączyć do podania. UWAGA! – sam formularz pobrany z uczelni nie jest podaniem.
W jakim terminie należy złożyć podanie?
Podanie można złożyć w dowolnym momencie. Prosimy jednak brać pod uwagę, że decyduje m.in. kolejność zgłoszeń oraz, że rozpatrzenie podania, dalsze uzgodnienia, a następnie zatwierdzenie umowy może zająć od 2 do 4 tygodni. Prosimy o składanie dokumentów z odpowiednim wyprzedzeniem.
Co dzieje się dalej z podaniem?
Podania rozpatrywane będą przez dyrektora Muzeum Gdańska w porozumieniu z kierownikami Oddziałów i Działów. Ze względu na terminarz własnych prac Muzeum może zaproponować zmianę terminu praktyki. W razie braku miejsc w preferowanym przez Studentkę/Studenta oddziale lub dziale Muzeum może zaproponować odbycie praktyk w innym oddziale, dziale lub odmówić z powodu braku miejsc.
Jak zostanę zawiadomiony o wyniku rekrutacji?
Po rozpatrzeniu podania (w czasie nie dłuższym niż dwa tygodnie) pracownik Muzeum skontaktuje się z Państwem telefonicznie lub mailowo i przekaże informacje na temat miejsca i terminu praktyk, opiekuna praktyk, wymaganych dokumentów oraz innych szczegółów.
Otrzymałem miejsce na praktykę – jakie dokumenty muszę dostarczyć?
Po pozytywnym rozpatrzeniu podania Studentka/Student dostarcza do Muzeum dokument przygotowany i podpisany przez Uczelnię (dwa egzemplarze), którym może być:
- umowa o organizacji indywidualnej praktyki studenckiej (jeśli nie istnieje odrębne porozumienie Muzeum-Uczelnia)
albo
skierowanie na indywidualną praktykę studencką (jeśli podpisano porozumienie Muzeum-Uczelnia – dotyczy studentów Uniwersytetu Gdańskiego)
Ponieważ dokument musi przejść w Muzeum weryfikację prawną należy go dostarczyć co najmniej na tydzień przed planowanym rozpoczęciem praktyk. Po podpisaniu umowy/porozumienia przez obie strony (Uczelnia i Muzeum) Studentka/Student przystępuje do praktyki.
Zaświadczenie o niekaralności
Zgodnie z aktualnymi przepisami (tzn. Ustawa z dn. 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym, Art. 21 oraz obowiązek wprowadzenia standardów ochrony małoletnich we wszystkich placówkach, które pracują z dziećmi) przed przystąpieniem do praktyki student/ka ma obowiązek:
1. Przed wyznaczonym terminem rozpoczęcia praktyk dostarczyć do Kancelarii Muzeum Gdańska zaświadczenie o niekaralności z Krajowego Rejestru Sadowego.
Zaświadczenie, o którym mowa można uzyskać przez internet lub listownie (co trwa kilka tygodni) albo osobiście w Sądzie Okręgowym właściwym dla miejsca zamieszkania (zaświadczenie wydawane od ręki). Koszt uzyskania zaświadczenia to 20zł (zdalnie) lub 30zł (na miejscu). Muzeum Gdańska nie zwraca kosztów uzyskania zaświadczenia.
2. Wypełnić i dostarczyć załączony do niniejszej wiadomości formularz zgody na sprawdzenie danych osobowych w Rejestrze sprawców przestępstw na tle seksualnym w Polsce.
3. Jeśli osoba w czasie ostatnich 10 lat zamieszkiwała poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej przez okres równy lub dłuższy niż dwa lata zobowiązana jest dostarczyć zaświadczenie o niekaralności z właściwego urzędu państwa, w którym przebywała.
Poniżej dostępne druki oświadczeń do pobrania.
Brak dostarczenia dokumentów uniemożliwia rozpoczęcie praktyki.
Wszelkie dokumenty należy składać wyłącznie w oryginale dostarczając do Kancelarii Muzeum Gdańska.
ZAPYTANIE O UDZIELENIE INFORMACJI O OSOBIE
OŚWIADCZENIE DO CELÓW WERYFIKACJI NIEKARALNOŚCI
Gdzie należy składać dokumenty?
Wszystkie dokumenty należy składać w Kancelarii Muzeum Gdańska.
Wypełniłem wszystkie formalności i chcę zacząć praktykę - kiedy i gdzie mam się zgłosić?
Student/Studentka kontaktuje się mailowo lub telefonicznie z wyznaczonym pracownikiem Muzeum - opiekunem praktyk, który wyznaczy miejsce i czas pierwszego spotkania.
Nie kwalifikuję się na praktykę studencką. Czy mogę odbyć inną formę praktyk/stażu w Muzeum Gdańska?
Tak. Muzeum Gdańska podejmuje współpracę także w formie:
- praktyki absolwenckiej
- stażu absolwenckiego
- stażu w ramach programów partnerskich
- programu Erasmus Plus
- wolontariatu
Po więcej informacji prosimy zwracać się do Kancelarii Muzeum:
tel. +48 512 418 729
tel. +48 506 703 686
Masz inne pytanie dotyczące praktyk studenckich?
Pytania można kierować do koordynatora praktyk studenckich w Muzeum Gdańska:
dr Anna Frąckowska
tel. +48 502 814 119.