Oferta lekcji muzealnych on-line dla klas IV-VI SP
- Herb Gdańska dla klas III-VI sp
Gdańsk jest jednym z nielicznych miast, które herb otrzymały z nadania monarchy. To Kazimierz Jagiellończyk nadał przywilejem z dnia 25 maja 1457 roku nie tylko prawo do używania czerwonego wosku (stąd czerwona tarcza) i ubogacił dotychczasowy herb miejski przez umieszczenie na nim w górnej części tarczy złotej królewskiej korony, ale i wskazał jeden z przynajmniej czterech używanych wówczas w Gdańsku herbów. Jeszcze w tym samym roku ukazuje się pieczęć na której jest wizerunek nowego herbu i to od razu z trzymaczami w postaci lwów. Potwierdza i utrwala się taki wizerunek herbu obficie zdobiąc architekturę miasta jak i widnieje on na licznych emisjach monet gdańskich. Na przykładzie dziejów herbu naszego miasta porozmawiamy o sztuce herbowej i rozwoju heraldyki.
- Kontakt: Dział Edukacji, Monika Kryger, 512-418-745
Spełnione aspekty podstawy programowej dla Historia klasa IV:
I/2 Uczeń poznaje historię i tradycje swojej okolicy i ludzi dla niej szczególnie zasłużonych; zna lokalne zabytki i opisuje ich dzieje.
Treści dodatkowe:
7 Gdańsk – Polska spichlerzem Europy. Miasto, port, rozwój handlu zbożem
Spełnione aspekty podstawy programowej Historia klasa V-VIII:
IV/3 Uczeń porównuje kulturę rycerską i kulturę miejską, opisuje charakterystyczne cechy wzoru rycerza średniowiecznego, rozpoznaje zabytki kultury średniowiecza, wskazuje różnice między stylem romańskim a stylem gotyckim.
Spełnione aspekty podstawy programowej dla Wiedza o Społeczeństwie klasa IV-VIII:
VI/5 Uczeń znajduje i przedstawia informacje na temat swojej gminy, wydarzeń i postaci z jej dziejów.
VII/1 Uczeń znajduje i przedstawia podstawowe informacje o swoim regionie, wydarzenia i postaci z jego dziejów; lokalizuje własne województwo i powiaty wchodzące w jego skład oraz pozostałe województwa.
- Żeglarskie życie
Te zajęcia poświęcamy codziennemu życiu na morzu w XVIII wieku. Jak wyglądała marynarska codzienność, jak morscy podróżnicy radzili sobie z trudami i niewygodami, na czym polegała różnica między kaprem a piratem i dlaczego morscy rozbójnicy nosili przepaski na oku, skąd wziął się w Gdańsku „Sąd Ostateczny” Memlinga? Na te i wiele innych pytań odpowie lekcja prowadzona przez prawdziwego gdańskiego marynarza i odkrywcę wprost z Dworu Artusa, gdzie podziwiać możemy zabytkową kolekcję modeli żaglowców.
- Kontakt: Dział Edukacji, Krzysztof Kucharski, 789 449 683
Spełnione aspekty podstawy programowej dla Historia klasy IV-VI
Klasa IV
Uczeń:
1/ Poznaje historię i tradycje swojej okolicy i ludzi dla niej szczególnie zasłużonych; zna lokalne zabytki i opisuje ich dzieje.
2/ Odróżnia historię od dziejów legendarnych oraz fakty od opinii.
Klasa V
Wielkie odkrycia geograficzne.
Uczeń:
1/ wyjaśnia przyczyny i ocenia skutki odkryć geograficznych na życie społeczno-gospodarcze i kulturowe Europy oraz dla Nowego Świata;
2/ umieszcza w czasie i przestrzeni wyprawy Krzysztofa Kolumba, Vasco da Gamy, Ferdynanda Magellana oraz sytuuje w przestrzeni posiadłości kolonialne Portugalii i Hiszpanii.
Klasa VI
Uczeń:
1/ Opisuje idee oświecenia podaje przykłady ich zastosowania w nauce, literaturze, architekturze i sztuce;
2/ Omawia zjawiska świadczące o postępie gospodarczym, rozwoju kultury i oświaty;