Przejdź do treści głównej

Klasy IV-VI s.p.

Oferta lekcji muzealnych on-line dla klas IV-VI SP

Proponujemy trzy tematy zajęć:

  • Herb Gdańska
  • Żeglarskie życie
  • Rycerze króla Artura

Herb Gdańska

Gdańsk jest jednym z nielicznych miast, które herb otrzymały z nadania monarchy. To Kazimierz Jagiellończyk nadał przywilejem z dnia 25 maja 1457 roku nie tylko prawo do używania czerwonego wosku (stąd czerwona tarcza) i ubogacił dotychczasowy herb miejski przez umieszczenie na nim w górnej części tarczy złotej królewskiej korony, ale i wskazał jeden z przynajmniej czterech używanych wówczas w Gdańsku herbów. Jeszcze w tym samym roku ukazuje się pieczęć na której jest wizerunek nowego herbu i to od razu z trzymaczami w postaci lwów. Potwierdza i utrwala się taki wizerunek herbu obficie zdobiąc architekturę miasta jak i widnieje on na licznych emisjach monet gdańskich. Na przykładzie dziejów herbu naszego miasta porozmawiamy o sztuce herbowej i rozwoju heraldyki.


Kontakt:

Dział Edukacji, tel. +48 514 222 205 lub edukacja@muzeumgdansk.pl 


Spełnione aspekty podstawy programowej dla Historia klasa IV:

  • I/2 Uczeń poznaje historię i tradycje swojej okolicy i ludzi dla niej szczególnie zasłużonych; zna lokalne zabytki i opisuje ich dzieje.
  • Treści dodatkowe: 7 Gdańsk – Polska spichlerzem Europy. Miasto, port, rozwój handlu zbożem

Spełnione aspekty podstawy programowej Historia klasa V-VIII:

  • IV/3 Uczeń porównuje kulturę rycerską i kulturę miejską, opisuje charakterystyczne cechy wzoru rycerza średniowiecznego, rozpoznaje zabytki kultury średniowiecza, wskazuje różnice między stylem romańskim a stylem gotyckim.

Spełnione aspekty podstawy programowej dla Wiedza o Społeczeństwie klasa IV-VIII:

  • VI/5 Uczeń znajduje i przedstawia informacje na temat swojej gminy, wydarzeń i postaci z jej dziejów.
  • VII/1 Uczeń znajduje i przedstawia podstawowe informacje o swoim regionie, wydarzenia i postaci z jego dziejów; lokalizuje własne województwo i powiaty wchodzące w jego skład oraz pozostałe województwa


Żeglarskie życie

Te zajęcia poświęcamy codziennemu życiu na morzu w XVIII wieku. Jak wyglądała marynarska codzienność, jak morscy podróżnicy radzili sobie z trudami i niewygodami, na czym polegała różnica między kaprem a piratem i dlaczego morscy rozbójnicy nosili przepaski na oku, skąd wziął się w Gdańsku „Sąd Ostateczny” Memlinga? Na te i wiele innych pytań odpowie lekcja prowadzona przez prawdziwego gdańskiego marynarza i odkrywcę wprost z Dworu Artusa, gdzie podziwiać możemy zabytkową kolekcję modeli żaglowców.


Kontakt:

Dział Edukacji, tel. +48 514 222 205 lub edukacja@muzeumgdansk.pl 


Spełnione aspekty podstawy programowej dla Historia klasy IV-VI:

Klasa IV, uczeń:

  • Poznaje historię i tradycje swojej okolicy i ludzi dla niej szczególnie zasłużonych; zna lokalne zabytki i opisuje ich dzieje.
  • Odróżnia historię od dziejów legendarnych oraz fakty od opinii.

Klasa V. Wielkie odkrycia geograficzne, uczeń:

  • Wyjaśnia przyczyny i ocenia skutki odkryć geograficznych na życie społeczno-gospodarcze i kulturowe Europy oraz dla Nowego Świata;
  • umieszcza w czasie i przestrzeni wyprawy Krzysztofa Kolumba, Vasco da Gamy, Ferdynanda Magellana oraz sytuuje w przestrzeni posiadłości kolonialne Portugalii i Hiszpanii.

Klasa VI, uczeń:

  • Opisuje idee oświecenia podaje przykłady ich zastosowania w nauce, literaturze, architekturze i sztuce;
  • Omawia zjawiska świadczące o postępie gospodarczym, rozwoju kultury i oświaty;

Rycerze króla Artura

Kim był legendarny król Artur i jego rycerze? Jaki ma związek z naszym miastem? Jaki wpływ miały legendy arturiańskie na średniowiecznego rycerza? Kto i jak mógł zostać naśladowcą Artura oraz jakie były jego obyczaje, stroje i uzbrojenie? Razem ze średniowiecznym wojownikiem udamy się na wyprawę do czasów, gdy Dwór Artusa tętnił życiem, a gdańszczanie zdobywali laury w rycerskich turniejach.


Kontakt:

Dział Edukacji, tel. +48 514 222 205 lub edukacja@muzeumgdansk.pl 


Spełnione aspekty podstawy programowej dla Historii klasa IV

I/2 Uczeń poznaje historię i tradycje swojej okolicy i ludzi dla niej szczególnie zasłużonych; zna lokalne zabytki i opisuje ich dzieje.

III/4 Uczeń, odróżnia historię od dziejów legendarnych.

V/5 Zamki i rycerze. Znaczenie, uzbrojenie, obyczaje.


Trzy kroki do Muzeum:

  1. Zadzwoń do Działu Edukacji. Wybierzemy dogodny termin i dokonamy wstępnej rezerwacji a także, jeśli nie zrobiłeś tego wcześniej, pomożemy Ci wybrać temat lekcji z naszej oferty, tel. 48 514 222 205
  2. Sprawdź pocztę. Otrzymasz formularz zgłoszeniowy. Uzupełnij go i prześlij na adres: edukacja@muzeumgdańsk.pl. Wyślemy Ci potwierdzenie rezerwacji.
  3. Połącz się z nami w aplikacji Microsoft Teams. 

Ostatnia aktualizacja : 07.09.2021 12:35
Autor treści : Paula Siwak

Informacja o cookies!

Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do Twoich potrzeb. Każdy może zaakceptować pliki cookies albo ma możliwość wyłączenia ich w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje