Przejdź do treści głównej

Szczegóły

Polska nie potrzebuje Banksy’ego! Ma „The Krasnals”. Wystawa czynna do 3 marca

Twór­czość grupy ano­ni­mo­wych trick­ste­rów to jedyny w swoim rodzaju arty­styczny komen­tarz ota­cza­ją­cej nas rze­czy­wi­sto­ści, w tym zja­wisk kul­tu­ralno-spo­łecz­nych. Wystawa potrwa do 3 marca.

Grupa The Kra­snals roz­po­częła swoją dzia­łal­ność w 2008 roku. Składa się z ano­ni­mo­wych człon­ków, dzia­ła­ją­cych w znacz­nej mie­rze w prze­strzeni wir­tu­al­nej, która jest dla nich głów­nym środ­kiem demo­kra­ty­za­cji sztuki. Wśród kil­ku­dzie­się­ciu wyse­lek­cjo­no­wa­nych prac na wysta­wie cza­so­wej zapre­zen­to­wane zostaną te pocho­dzące z cyklów „Whielcy Polacy”, „Good Fel­las” i „Piękno w Sztuce”. Na płót­nach nie zabrak­nie też Gdań­ska i osób z nim zwią­za­nych.

Ośmie­szają auto­ry­tety?

Zało­ży­cie­lem, przy­wódcą i głów­nym mala­rzem grupy jest Whielki Kra­snal. Poza nim, two­rzą w niej m.in. Kra­snal Ban­sky, Kra­snal Hała­bała 1 i Hała­bała 2 oraz mala­rze współ­pra­cu­jący: Malarz z Chin, Malarz z Odessy czy Malarz z Kru­pó­wek.

"Kra­snale uznają auto­ry­tety, kpią jedy­nie, gdy tym auto­ry­te­tom prze­wraca się w gło­wie od skali uzna­nia czy popu­lar­no­ści. Ich bro­nią jest talent, ale też cecha obca wielu arty­stom, czyli poczu­cie humoru, iro­nia i dystans – tak dzia­łal­ność grupy cha­rak­te­ry­zo­wał kry­tyk teatralny, Jan Boń­cza Sza­błow­ski, doda­jąc – Dla­tego też budzą kon­tro­wer­sje. Nadęte sławy ich nie­na­wi­dzą, czę­sto się ich oba­wiają, arty­ści z poczu­ciem humoru (nie­liczni) trak­tują jak inte­li­gent­nych przy­ja­ciół, któ­rzy chro­nią przed wodą sodową. Nie bez przy­czyny roz­po­częli dzia­łal­ność 1 kwiet­nia. A nazwa The Kra­snals w świe­cie sztuki brzmi fonicz­nie iro­nicz­nie."

Bun­tow­ni­cze „Make Love Not Art”

Jed­nym z istot­niej­szych fila­rów dzia­łal­no­ści grupy są hap­pe­ningi i per­for­manse. Pod­czas Bien­nale Sztuki w Wene­cji w 2011 r. zamknęli na kłódkę Pawi­lon Polo­nii, odsy­ła­jąc odwie­dza­ją­cych na most przy Arse­nale. Powie­szony tam baner „Polka podno­sząca mete­oryt z papieża 21:37” był jedy­nym dzie­łem repre­zen­tu­ją­cym nasz kraj do czasu ponow­nego otwar­cia pawi­lonu.

Potem więk­szość akcji prze­bie­gała pod hasłem „Make Love Not Art”. Pod­czas Bien­nale zapre­zen­to­wali także baner „Art. is Expen­sive, Love is Pri­cel­less” oraz para­pa­wi­lon „Kró­le­stwa Kra­snali” („The King­dom of The Kra­snals”) pro­jektu Whiel­kiego Kra­snala, wzo­ro­wa­nego na pracy „How it is” Miro­sława Bałki.

W czerwcu tego samego roku grupa wzięła udział w Malta Festi­val Poznań, gdzie przy­go­to­wali hap­pe­ning w postaci alter­na­tyw­nego otwar­cia festi­walu. Pod­czas jego trwa­nia, na murze Sta­rej Gazowni roz­wie­sili 300 afi­szy, two­rząc akcję stre­etar­tową „ŚCIANA PŁACZU/ŚMIECHU”, wyra­ża­jącą sprze­ciw wobec upo­li­tycz­nia­nia sztuki. Trzy dni po akcji pla­katy zostały zama­lo­wane szarą farbą. The Kra­snals okre­ślili ten akt jako cen­zurę wol­no­ści słowa.

Prace Kra­snali w Gdań­sku tylko do 3 marca

Wspó­łor­ga­ni­za­to­rem wystawy jest gale­ria sztuki ToTu­art spe­cja­li­zu­jąca się w sztuce współ­cze­snej i będąca naj­więk­szą gale­rią rzeźby w Pol­sce. W war­szaw­skim show­ro­omie, znaj­du­ją­cym się w zabyt­ko­wym Cen­trum Pra­skim Kone­ser, stwo­rzyła wyjąt­kowe miej­sce do pre­zen­to­wa­nia dzieł i orga­ni­za­cji wystaw.

Gdań­ską wystawę prac będzie można zoba­czyć na II pię­trze Ratu­sza Głów­nego Mia­sta od soboty, 12 lutego do czwartku, 3 marca 2022 roku z wyjąt­kiem wtor­ków. Następ­nie od 11 marca do 3 kwiet­nia bie­żą­cego roku będzie pre­zen­to­wana w peł­nym zakre­sie w war­szaw­skim Cen­trum Pra­skim Kone­ser.

Zwie­dza­nie wystawy

  • Ter­miny: 12 lutego – 3 marca 2022 (z wyjąt­kiem wtor­ków)
  • Gdzie: Ratusz Głów­nego Mia­sta, Sala Mor­ska & sale wysta­wowe (IIp), ul. Długa 46/47
  • Godziny otwar­cia i ceny bile­tów:zakładka Ratu­sza Głów­nego Mia­sta na stro­nie inter­ne­to­wej Muzeum Gdań­ska
  • Uwagi: zakup biletu w kasie moż­liwy jest naj­póź­niej do 45 minut przed zamknię­ciem Ratu­sza Głów­nego Mia­sta
  • W dni wolnego wstępu (poniedziałki) dostępna jest tylko część wystawy na Sali Morskiej.

 

Informacja o cookies!

Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do Twoich potrzeb. Każdy może zaakceptować pliki cookies albo ma możliwość wyłączenia ich w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje