Twórczość grupy anonimowych tricksterów to jedyny w swoim rodzaju artystyczny komentarz otaczającej nas rzeczywistości, w tym zjawisk kulturalno-społecznych. Wystawa potrwa do 3 marca.
Grupa The Krasnals rozpoczęła swoją działalność w 2008 roku. Składa się z anonimowych członków, działających w znacznej mierze w przestrzeni wirtualnej, która jest dla nich głównym środkiem demokratyzacji sztuki. Wśród kilkudziesięciu wyselekcjonowanych prac na wystawie czasowej zaprezentowane zostaną te pochodzące z cyklów „Whielcy Polacy”, „Good Fellas” i „Piękno w Sztuce”. Na płótnach nie zabraknie też Gdańska i osób z nim związanych.
Ośmieszają autorytety?
Założycielem, przywódcą i głównym malarzem grupy jest Whielki Krasnal. Poza nim, tworzą w niej m.in. Krasnal Bansky, Krasnal Hałabała 1 i Hałabała 2 oraz malarze współpracujący: Malarz z Chin, Malarz z Odessy czy Malarz z Krupówek.
"Krasnale uznają autorytety, kpią jedynie, gdy tym autorytetom przewraca się w głowie od skali uznania czy popularności. Ich bronią jest talent, ale też cecha obca wielu artystom, czyli poczucie humoru, ironia i dystans – tak działalność grupy charakteryzował krytyk teatralny, Jan Bończa Szabłowski, dodając – Dlatego też budzą kontrowersje. Nadęte sławy ich nienawidzą, często się ich obawiają, artyści z poczuciem humoru (nieliczni) traktują jak inteligentnych przyjaciół, którzy chronią przed wodą sodową. Nie bez przyczyny rozpoczęli działalność 1 kwietnia. A nazwa The Krasnals w świecie sztuki brzmi fonicznie ironicznie."
Buntownicze „Make Love Not Art”
Jednym z istotniejszych filarów działalności grupy są happeningi i performanse. Podczas Biennale Sztuki w Wenecji w 2011 r. zamknęli na kłódkę Pawilon Polonii, odsyłając odwiedzających na most przy Arsenale. Powieszony tam baner „Polka podnosząca meteoryt z papieża 21:37” był jedynym dziełem reprezentującym nasz kraj do czasu ponownego otwarcia pawilonu.
Potem większość akcji przebiegała pod hasłem „Make Love Not Art”. Podczas Biennale zaprezentowali także baner „Art. is Expensive, Love is Pricelless” oraz parapawilon „Królestwa Krasnali” („The Kingdom of The Krasnals”) projektu Whielkiego Krasnala, wzorowanego na pracy „How it is” Mirosława Bałki.
W czerwcu tego samego roku grupa wzięła udział w Malta Festival Poznań, gdzie przygotowali happening w postaci alternatywnego otwarcia festiwalu. Podczas jego trwania, na murze Starej Gazowni rozwiesili 300 afiszy, tworząc akcję streetartową „ŚCIANA PŁACZU/ŚMIECHU”, wyrażającą sprzeciw wobec upolityczniania sztuki. Trzy dni po akcji plakaty zostały zamalowane szarą farbą. The Krasnals określili ten akt jako cenzurę wolności słowa.
Prace Krasnali w Gdańsku tylko do 3 marca
Współorganizatorem wystawy jest galeria sztuki ToTuart specjalizująca się w sztuce współczesnej i będąca największą galerią rzeźby w Polsce. W warszawskim showroomie, znajdującym się w zabytkowym Centrum Praskim Koneser, stworzyła wyjątkowe miejsce do prezentowania dzieł i organizacji wystaw.
Gdańską wystawę prac będzie można zobaczyć na II piętrze Ratusza Głównego Miasta od soboty, 12 lutego do czwartku, 3 marca 2022 roku z wyjątkiem wtorków. Następnie od 11 marca do 3 kwietnia bieżącego roku będzie prezentowana w pełnym zakresie w warszawskim Centrum Praskim Koneser.
Zwiedzanie wystawy
- Terminy: 12 lutego – 3 marca 2022 (z wyjątkiem wtorków)
- Gdzie: Ratusz Głównego Miasta, Sala Morska & sale wystawowe (IIp), ul. Długa 46/47
- Godziny otwarcia i ceny biletów:zakładka Ratusza Głównego Miasta na stronie internetowej Muzeum Gdańska
- Uwagi: zakup biletu w kasie możliwy jest najpóźniej do 45 minut przed zamknięciem Ratusza Głównego Miasta
- W dni wolnego wstępu (poniedziałki) dostępna jest tylko część wystawy na Sali Morskiej.