Decyzja o odbudowaniu Głównego Miasta w Gdańsku zniszczonego w 1945 roku w około 90% była decyzją bez precedensu. Reprezentacyjny i prestiżowy charakter dzielnicy z jej najważniejszym traktem nazywanym Drogą Królewską sprawił, że do prac zaangażowano wielu twórców, wśród tego grona znaleźli się także metaloplastycy.
Zakres pracy kowali artystów był bardzo szeroki. Zajmowali się zarówno rekonstrukcjami, jak i autorskie kreacje. W początkowym okresie metaloplastycy wykonywali głównie zlecenia związane z rekonstrukcją zabytków, których przywrócenie panoramie miasta uznano wówczas za priorytet. Następnie, obok rekonstrukcji, wykonywano także elementy projektowane przez architektów i plastyków, mające uzupełnić reprezentacyjne wnętrza uliczne. Architekci i plastycy wykonywali projekty, które po zatwierdzeniu przez władzę konserwatorskie przekazywano do realizacji w kuźni artystycznej. Najbardziej prestiżowe wykonywał kierujący metaloplastykami Marian Ogorzeja, który nazywany był człowiekiem o złotych rękach.
Elementy metaloplastyczne wprowadzano także do reprezentacyjnych wnętrz. Do jednych z ciekawszych należy wyposażenie Domu Schumannów przy Długiej 45, przeznaczony na siedzibę PTTK. Jednak najbardziej imponującym wnętrzem na Głównym Mieście pozostaje do dzisiejszego dnia biurowiec Polskich Zakładów Zbożowych. We współczesnej przestrzeni miejskiej ponownie zagościła metaloplastyka, już nie tylko pod postacią krat i balustrad, ale również lamp, szyldów oraz dekoracji architektonicznych. To właśnie na opowieści o tworzeniu dekoracji metaloplastycznych od okresu powojennego po dzisiejszy dzień będzie skupiał się drugi wykład z cyklu „Gdańsk-Miasto-Sztuka”.
Gdańsk-Miasto-Sztuka to projekt Gdańskiej Galerii Miejskiej i Muzeum Gdańska, którego celem jest przybliżenie mniej znanych aspektów dziedzictwa kulturowego Gdańska. Obszar eksploracji ograniczony jest jedynie przestrzenią miasta. W niej jak w alchemicznym tyglu nieustannie wrze i dochodzi do ciągłych zmian. Urbaniści, architekci i artyści dokonują szeregu przekształceń, które mają bezpośredni wpływ na otoczenie w którym żyjemy. Projekt i planowane w jego ramach spotkania pomogą zrozumieć zachodzące przemiany i wskazać na najbardziej frapujące przestrzenie czy intrygujące detale. Zdekodować miasto i jego przestrzeń można na różne sposoby. W projekcie Gdańsk-Miasto-Sztuka proponujemy czynną formę, pod czujnym okiem prowadzących.