Przejdź do treści głównej

Program Rozbudowa zbiorów muzealnych. Zadanie: Zakup pary sztućców z bursztynowymi trzonkami XVII w.

Przewiń w dół
Para sztućców, na dole widelec, na górze nóż. Trzonki bursztynowe z figruami mężczyzny i kobiety.
Gotowi na obiad? Te bursztynowe figurki zostały wykonane z niezwykłą precyzją i zapewnię każdemu smakoszowi niezwykłe wspomnienia.
Bursztynowe trzonki. Po lewej sylwetka kobiety, po prawej (wyższa) mężczyzny. Zwrócone twarzani do siebie. Stroje figurek mają wyraźne detale, tj. kołnierze, rękawy, etc.
Jak oni to zrobili? Bursztynowe trzonki powstały w okresie XVII wieku. Odwzorowanie postaci i poziom szczegółowości na taki poziomie rzadko zdarza się przy bursztynowych, również współczesnych rzeźbach.
Logotyp Narodowego Instytutu Muzeów w kolorze purpurowym.
Po lewej Flaga i po prawej godło Rzeczpospolitej Polskiej

Program Rozbudowa zbiorów muzealnych. Zadanie: Zakup pary sztućców z bursztynowymi trzonkami XVII w.

Trzonki sztuć­ców wyko­nano z bursz­tynu przej­rzy­stego, ciemno-mio­do­wego, w for­mie rzeźb uję­tych w ¾ wyso­ko­ści postaci. Trzo­nek noża to męż­czy­zna a widelca – kobieta. Twa­rze postaci, ich dło­nie i man­kiety koszul wyko­nano z bursz­tynu jasnego, nie­przej­rzy­stego. Dół postaci, jako ele­ment mocu­jący, zdobi srebrna opa­ska u góry deko­ra­cyj­nie wycięta, przy­po­mi­na­jąca man­kiety. Na czubku głów znaj­dują się wysta­jące, meta­lowe nity w for­mie roze­tek. Sta­no­wią one zakoń­cze­nie trzpie­nia, który prze­cho­dzi przez wnę­trze rzeź­bio­nych postaci.

Na szcze­gólną uwagę zasłu­gują przed­sta­wione detale: stro­jów tj. koł­nie­rze, wzór na tka­ni­nach także fry­zury oraz atry­but damy w for­mie pióra, czy szpada męż­czy­zny prze­wie­szona na pasku. Całe figury są rzeź­bione i gra­we­ro­wane, deko­ra­cyjny jest zarówno przód jak i tył postaci. Sztućce praw­do­po­dob­nie były pre­zen­tem ślub­nym a ele­menty kostiu­mów wska­zują na osoby wyzna­nia pro­te­stanc­kiego. Zacho­wany na ostrzu noża znak nożow­nika pozo­stał nie­zi­den­ty­fi­ko­wany.

Podobne kom­pletne zestawy są ozdobą tylko trzech muze­al­nych kolek­cji na świe­cie, tj. Rijk­smu­seum w Amster­da­mie, Schatz­kam­mer w Mona­chium i Ash­mo­lean Museum, Uni­ver­sity of Oxford. Inne, nie­liczne muzea posia­dają poje­dyn­cze egzem­pla­rze ślub­nych kom­ple­tów.

 

„Dofi­nan­so­wano ze środ­ków pro­gramu Rozbu­dowa zbio­rów muze­al­nych – pro­gram wła­sny Naro­do­wego Insty­tutu Muzeów – 2024 pocho­dzą­cych z budżetu Mini­stra Kul­tury i Dzie­dzic­twa Naro­do­wego”.

 

Kwota dofinansowania: 122 400,00 zł

Wkład własny Muzeum Gdańska: 30 600,00 zł

Całkowita kwota zadania: 153 000,00 zł



Więcej informacji znajdziesz na biurze prasowym Muzeum Gdańska

Informacja o cookies!

Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do Twoich potrzeb. Każdy może zaakceptować pliki cookies albo ma możliwość wyłączenia ich w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje