Od 1 lutego do 12 maja 2019 r. w Ratuszu Głównego Miasta będzie można zobaczyć ponad 120 zdjęć Gdańska, wykonanych w 2018 r. przez Chrisa Niedenthala. Znany na całym świecie fotograf przygotowuje album fotograficzny, w którym znajdzie się ok. 250 portretów dokumentujących życie codzienne miasta i jego mieszkańców.
Narracja fotograficzna to wykonana w gdańskich dzielnicach dokumentacja nowoczesnego miasta zapatrzonego w przeszłość i swoją tradycję. Wśród wykonanych fotografii znajdują się panoramy określonych dzielnic, ważniejsze gdańskie zabytki, czy budynki użyteczności publicznej. W centrum zainteresowań znajdują się jednak gdańszczanki oraz gdańszczanie - zarówno znani, jak i zwyczajni, a także przybywający do miasta turyści z całego świata. Zdecydowana większość bohaterów wystawy została uchwycona podczas wykonywania codziennych czynności.
Współczesna tożsamość Gdańska w obiektywie
Współpraca ze znanym fotografem to efekt pomysłu Biura Kultury Urzędu Miasta Gdańska oraz Muzeum Gdańska, które zwróciło się do Chrisa Niedenthala z prośbą o wykonanie dokumentacji fotograficznej miasta.
– Zależało nam przede wszystkim na tym, aby pokazać jak różnorodny i bogaty jest Gdańsk i jego współczesna historia. Muzea miejskie podejmują się właśnie takich wyzwań, włączając się tym samym w dyskusje na tematy związane z przemianami nie tylko tkanki urbanistycznej, ale także społeczności lokalnych. Zaprezentowane na wystawie fotografie Chrisa Niedenthala to próba refleksji o nas samych, naszym miejscu w Gdańsku, która została przedstawiona na zasadzie kontrastów, albo skojarzeń. Każde zdjęcie może być rozpatrywane na kilku płaszczyznach – mówi Waldemar Ossowski, dyrektor Muzeum Gdańska.
Gdańsk okiem „Fotografa Wolności”
Swoją przygodę z Gdańskiem Chris Niedenthal rozpoczął w drugi dzień solidarnościowych strajków w gdańskiej Stoczni, które dokumentował jako jeden z niewielu fotografów pracujących na zlecenie zachodnich czasopism. Wykonane w 1980 r. dla amerykańskiego Newsweeka fotografie obiegły cały świat.
– Gdańsk jest dla mnie miejscem ważnym, nie tylko sentymentalnie, ale także zawodowo i ciągle mnie zaskakuje. Realizując w zeszłym roku sesje zdjęciowe w różnych dzielnicach miasta miałem okazję poznać je lepiej. Chłonąłem każdą ulicę, czy też niepozorny budynek, rozmawiałem o nich z mieszkańcami. Niektóre ze zdjęć mogłem wykonać tylko dzięki wskazówkom taksówkarzy, którzy sami podwozili mnie pod konkretny adres. Można powiedzieć, że ta wystawa ma wielu autorów – są nimi również gdańszczanie i dlatego też prezentuje wiele spojrzeń na fenomen tego miasta. Ze zdjęć poleciłbym dwa. Pierwsze, wykonane na zajezdni tramwajowej przy ul. Abrahama, pokazuje ginący zawód i miasto przeszłości oraz przyszłości. Drugie, wykonane na wieży Ratusza to metafora relacji współczesnego odbiorcy z otaczającą go historyczną przestrzenią. Zachęcam wszystkich do włączenia się w dyskusję o Gdańsku – mówi Chris Niedenthal, autor wystawy.
Od sierpnia do grudnia 2018 wykonano kilka tysięcy zdjęć. W katalogu, który ukaże się najpóźniej do końca czerwca 2019 r., znajdzie się ponad 250 fotografii. Na wystawie w Ratuszu Głównego Miasta, będzie można zobaczyć ponad 120 wielkoformatowych portretów Gdańska.
Chris Niedenthal (Christopher Jan Niedenthal) – fotograf, jeden z najbardziej cenionych fotoreporterów europejskich. Urodził się 21 października 1950 r. w Londynie. Mieszka i pracuje w Polsce.
Chris Niedenthal przyszedł na świat w rodzinie polskich emigrantów. Ojczyznę swoich rodziców po raz pierwszy odwiedził wraz z nimi w 1963 r. Dziesięć lat później przyjechał do Polski na kilka miesięcy, a został na stałe. W 1998 r. otrzymał polskie obywatelstwo.
Fotoreporter współpracował m.in. z takimi magazynami, jak "Newsweek", "Time", "Der Spiegel", "Geo" i "Forbes". W 1986 r. otrzymał nagrodę World Press Photo za portret sekretarza generalnego węgierskiej partii komunistycznej, Jánosa Kádára, który trafił na okładkę "Time'a". 14 grudnia 2009 r. został odznaczony srebrnym medalem Gloria Artis.
Chris Niedenthal ukończył trzyletnie studia fotograficzne w London College of Printing. Po przyjeździe do Polski pracował jako fotoreporter prasowy – od 1978 r., tuż po po wyborze Karola Wojtyły na Papieża, dla amerykańskiego Newsweeka. Jego debiutancki materiał fotograficzny przedstawiał "nielegalne", tworzone w PRL mimo zakazu władz państwowych, prowizoryczne kościoły. Chris Niedenthal był także - wraz z angielskim dziennikarzem, Michaelem Dobbsem - pierwszym zagranicznym fotoreporterem wpuszczonym do Stoczni Gdańskiej podczas strajku w 1980 roku.
Udokumentował również na zdjęciach stan wojenny. Najsłynniejsza fotografia przedstawia transporter opancerzony SKOT stojący przed kinem "Moskwa" w Warszawie, na którego fasadzie widnieje afisz filmu "Czas Apokalipsy" Francisa Forda Coppoli. Zdjęcie to stało się ikoną stanu wojennego, trafiło między innymi na okładkę wydanej w 2006 r. książki Andrzeja Paczkowskiego "Wojna polsko-jaruzelska". Fotografia Niedenthala jest najczęściej chyba przywoływanym obrazem epoki, urosła wręcz do roli wizualnej metafory tamtych lat.
Autor biogramu: Magdalena Wróblewska, 2011, ze zmianami autoryzowanymi przez Chrisa Niedenthala, 2019.