Podczas najbliższego spotkania z cyklu Czwartki w Muzeum Gdańska w Domu Uphagena będzie można bezpłatnie otrzymać jeden z kilkudziesięciu egzemplarzy publikacji „Meble elbląskie z kolekcji Edwarda Parzycha”.
"Meble elbląskie z kolekcji Edwarda Parzycha" to wydany w 2018 r. nakładem Wydawnictwa Bernardinum katalog, zawierający ilustracje oraz opisy około 50 mebli. Autorką publikacji jest historyczka sztuki i muzealnik Małgorzata Buchholz-Todoroska. Promocji książki będzie towarzyszyło omówienie specyfiki meblarstwa elbląskiego w okresie XVIII- poł. XIX w. W spotkaniu weźmie udział Stanisław Mieleszkiewicz – kustosz z Muzeum Narodowego w Warszawie i jeden z wybitniejszych znawców meblarstwa europejskiego.
Na czym polega fenomen elbląskiego meblarstwa?
Wydanie katalogu sfinansował w całości Edward Parzych, kolekcjoner dawnej kultury materialnej związanej z Elblągiem i okolicami oraz właściciel unikatowej kolekcji obejmującej mebli wyprodukowanych przez warsztaty elbląskie i żuławskie w XVIII i w 1 poł. XIX wieku.
– Meble produkowane w Elblągu cechowały się wyjątkowymi i niespotykanymi w innych częściach Europy motywami roślinnymi. O ich dawnej popularności świadczy chociażby fakt, że po kilka egzemplarzy znajduje się w zbiorach wielu polskich muzeów. Niewiele osób wie, że znajdują się one także w Pałacu Prezydenckim w Warszawie, a dokładniej w gabinecie Prezydenta RP – mówi Małgorzata Buchholz-Todoroska, autorka publikacji o meblach elbląskich.
Dla specjalistów i miłośników historii – książka w prezencie
Spotkanie w ramach cyklu Czwartki w Muzeum Gdańska, które odbędzie się w Domu Uphagena, będzie jedną z niewielu okazji, aby otrzymać nieodpłatnie jeden z kilkudziesięciu egzemplarzy promocyjnych tej publikacji. Po spotkaniu można ją zamówić w księgarniach internetowych w cenie ok. 40 zł.
– Przygotowując książkę, chcieliśmy nie tylko, aby znalazła ona uznanie wśród specjalistów, ale by sprawiła radość wszystkim miłośnikom historii. „Meble elbląskie” to bogato ilustrowana pozycja, pokazująca dawne meble elbląskie w każdym, najmniejszym nawet detalu – dodaje Małgorzata Buchholz-Todorska.
Wydanie publikacji to efekt pracy zespołu specjalistów. Specyfikę elbląskiej i żuławskiej ebenistyki omówiła we wstępie Czesława Betlejewska, wieloletnia kurator Działu Mebli w Muzeum Narodowym w Gdańsku i autorka książek poświęconych snycerce i meblarstwu elbląskiemu oraz gdańskiemu.
Małgorzata Buchholz-Todoroska - historyczka sztuki, muzealnik. Absolwentka Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Warszawskiego (1978-1984) oraz studiów podyplomowych z zakresu zarządzania kulturą na Wydziale Zarządzania i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Jagiellońskiego (2008-2009). W trakcie studiów odbyła kilka staży zawodowych na stanowiskach archeologicznych na terenie ówczesnej Jugosławii oraz była stypendystką Instytutu Kultury Włoskiej w Warszawie - jako studentka Universitá per Stranieri w Perugii (1983).
Od 1985 do 1986 r. pracowała w Muzeum Narodowym w Gdańsku. Uczestniczyła w organizacji i otwarciu w 1987 r. Muzeum Diecezjalnego w Pelplinie. Opracowała podstawową dokumentację kilkuset obiektów eksponowanych na wystawie oraz zgromadzonych w magazynach muzeum, w tym: średniowiecznej i nowożytnej rzeźby oraz malarstwa i złotnictwa. W Pelplinie pracowała od 1986 do 1998 r. W latach 1985-1988 na zlecenie Ośrodka Dokumentacji Zabytków w Gdańsku wykonywała dokumentację tzw. obiektów ruchomych w kościołach ówczesnego Województwa Gdańskiego. W latach 1992-2000 uczestniczyła w pracach zespołu kustoszy Muzeum Gdańska w Oddziale Domu Uphagena przy odbudowie i rekonstrukcji wyposażenia zabytkowej kamienicy mieszczańskiej. Od 2000 roku organizowała Muzeum Sopotu, którym kierowała do roku 2014. W latach 2015-2017 pracowała jako kurator Oddziału Sztuki Dawnej Muzeum Narodowego w Gdańsku.
W latach 2011-2012 realizowała autorskie wykłady dotyczące problematyki ochrony dziedzictwa kulturowego i muzealnictwa w Sopockiej Szkole Wyższej, a w roku 2015 prowadziła wykłady z historii meblarstwa i wnętrz zabytkowych dla studentów studiów magisterskich na kierunku Zabytkoznawstwa i Muzealnictwa na Wydziale Sztuk Pięknych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu.
Od roku prowadzi własną firmę EXPONEO zajmującą się organizacją wystaw oraz realizacją wydawnictw.
Jest autorką i współautorką kilkudziesięciu wystaw, autorką i redaktorką wydawnictw katalogowych oraz pokonferencyjnych, organizatorką oraz uczestniczką wielu krajowych i międzynarodowych konferencji i seminariów z zakresu historii sztuki, a szczególnie historii architektury.