Skip to main content

Szkoły podstawowe I-III

OFERTA EDUKACYJNA MUZEUM GDAŃSKA NA ROK SZKOLNY 2019/2020

SZKOŁY PODSTAWOWE I-III

Nasze lekcje muzealne poświęcamy wybitnym gdańskim zabytkom oraz historii i dziedzictwu naszego miasta. Staramy się pokazać, jaką wartość niesie ze sobą wspólna tożsamość miejsca i ludzi. Dlatego szczególny nacisk kładziemy na kontakt z zabytkiem i namacalnymi świadkami historii.

Lekcje prowadzone są przez cztery dni w tygodniu: we wtorki o godzinie 10.15 oraz od  środy do piątku o godzinie 10.15 i 12.00. Zajęcia trwają jedną godzinę zegarową (chyba że w nawiasie podano inaczej).

Opłata za udział w zajęciach wynosi 8 złotych od uczestnika i jest pobierana niezależnie od wieku, a także w dzień wolnego wstępu. Liczba opiekunów grup zwolnionych z opłat to dwóch przy grupie do 20 uczestników, trzech przy grupie 21–30 uczestników.

Uczestników Akademii Gdańskich Lwiątek obejmuje 50% rabat na lekcje: Ratusz Głównego Miasta – mała historia zabytku, Dwór Artusa – mała historia zabytku, Dom Uphagena – mała historia zabytku oraz zwiedzanie z przewodnikiem Muzeum Bursztynu.

Rezerwacji zajęć prosimy dokonywać telefonicznie pod numerem wskazanym przy każdym temacie zajęć.

Prosimy, by w zajęciach brała udział tylko jedna klasa – wspólna i zgodna praca uczestników jest dla nas bardzo ważna.

Prosimy także o punktualne przychodzenie na zajęcia oraz niezwłoczną informację telefoniczną w przypadku rezygnacji z zajęć. Ze względów organizacyjnych zastrzegamy, że grupa spóźniona bez uprzedzenia ponad 15 minut może nie zostać przyjęta.

W naszej ofercie posiadamy zajęcia dedykowane osobom z niepełnosprawnościami oraz dla grup integracyjnych i szkół specjalnych.

[Dział Edukacji, 789 449 685]

„Powiedz mi – a zapomnę. Pokaż – a zapamiętam. Pozwól zrobić – a zrozumiem.” Zgodnie z tą Konfucjuszowską zasadą zajęcia dla uczniów klas I-III przygotowujemy uwzględniając rozmaite dziecięce aktywności. To lekcje warte wypieków na twarzy!

Ratusz Głównego Miasta

Ratusz Głównego Miasta – mała historia zabytku

Dziś w Ratuszu Głównego Miasta mamy muzeum, ale czy tak było zawsze? Wspólnie z edukatorem wyruszymy w podróż do dawnego Gdańska, w którym władzę sprawowali królowie i zamożni gdańszczanie. Zabytkowe wnętrza podpowiedzą nam, jakie wartości były ważne dla gdańszczan z odległej przeszłości.

[Dział Edukacji, 789 449 685]

Spełnione aspekty podstawy programowej dla Język Polski klasa I-III

I/1/1 Uczeń słucha z uwagą wypowiedzi nauczyciela, innych osób z otoczenia, w różnych sytuacjach życiowych, wymagających komunikacji i wzajemnego zrozumienia; okazuje szacunek wypowiadającej się osobie.

I/1/4 Uczeń słucha uważnie wypowiedzi osób podczas uroczystości, koncertów, przedstawień, świąt narodowych i innych zdarzeń kulturalnych; przejawia zachowanie adekwatne do sytuacji; słucha tekstów interpretowanych artystycznie, szuka własnych wzorców poprawnej artykulacji i interpretacji słownej w języku ojczystym.

Herb Gdańska

„Kto Ty jesteś? Polak mały! Jaki znak Twój? Orzeł biały!” Podczas zajęć postaramy się wytłumaczyć dzieciom, czym jest herb i dlaczego przywiązujemy do niego tak wielkie znaczenie? Poznamy również dzieje herbu naszego miasta i dramatyczne okoliczności, jakie towarzyszyły jego przemianom.

[Dział Edukacji, 789 449 685]

Spełnione aspekty podstawy programowej dla Język Polski klasa I-III

I/1/1 Uczeń słucha z uwagą wypowiedzi nauczyciela, innych osób z otoczenia, w różnych sytuacjach życiowych, wymagających komunikacji i wzajemnego zrozumienia; okazuje szacunek wypowiadającej się osobie.

I/1/4 Uczeń słucha uważnie wypowiedzi osób podczas uroczystości, koncertów, przedstawień, świąt narodowych i innych zdarzeń kulturalnych; przejawia zachowanie adekwatne do sytuacji; słucha tekstów interpretowanych artystycznie, szuka własnych wzorców poprawnej artykulacji i interpretacji słownej w języku ojczystym.

Tajemnice medycyny (klasy II – III) zajęcia warsztatowe w sali edukacyjnej

Pierwsi lekarze i szpitale, a także medyczne praktyki nie przypominają nam wcale dzisiejszych. Jak radzili sobie dawni medycy, jakie mieli instrumenty do dyspozycji i co właściwie leczyli? Jeśli jesteście ciekawi odpowiedzi na te pytania, znajdziecie je właśnie podczas naszej lekcji.   

[Krzysztof Kucharski, 789 449 683]

Spełnione aspekty podstawy programowej dla Język Polski klasa I-III

I/1/1 Uczeń słucha z uwagą wypowiedzi nauczyciela, innych osób z otoczenia, w różnych sytuacjach życiowych, wymagających komunikacji i wzajemnego zrozumienia; okazuje szacunek wypowiadającej się osobie.

I/1/4 Uczeń słucha uważnie wypowiedzi osób podczas uroczystości, koncertów, przedstawień, świąt narodowych i innych zdarzeń kulturalnych; przejawia zachowanie adekwatne do sytuacji; słucha tekstów interpretowanych artystycznie, szuka własnych wzorców poprawnej artykulacji i interpretacji słownej w języku ojczystym.

Historia pisma (klasy III) zajęcia warsztatowe w sali edukacyjnej

Skąd się wzięły litery, czyli jak pisali ludzie, gdy nie istniał alfabet? Lekcja poświęcona różnym kodom i systemom graficznym, jakie wytworzyli ludzie, by móc komunikować się na odległość. Ciekawe? Zapraszamy do wspólnego odkrywania różnych wzorów pism.

[Krzysztof Kucharski, 789 449 683]

Spełnione aspekty podstawy programowej dla Język Polski klasa I-III

I/1/1 Uczeń słucha z uwagą wypowiedzi nauczyciela, innych osób z otoczenia, w różnych sytuacjach życiowych, wymagających komunikacji i wzajemnego zrozumienia; okazuje szacunek wypowiadającej się osobie.

I/1/4 Uczeń słucha uważnie wypowiedzi osób podczas uroczystości, koncertów, przedstawień, świąt narodowych i innych zdarzeń kulturalnych; przejawia zachowanie adekwatne do sytuacji; słucha tekstów interpretowanych artystycznie, szuka własnych wzorców poprawnej artykulacji i interpretacji słownej w języku ojczystym.

Dwór Artusa

Dwór Artusa – mała historia zabytku

Lekcja wprowadzająca do dziejów tego wyjątkowego gdańskiego zabytku, tak silnie związanego z naszym miastem. Czym jest Dwór Artusa? Skąd wzięła się jego nazwa? Co się tu działo, zanim powstało muzeum? Postaramy się odpowiedzieć na wszystkie pytania!

[Dział Edukacji, 789 449 685]

Spełnione aspekty podstawy programowej dla Język Polski klasa I-III

I/1/1 Uczeń słucha z uwagą wypowiedzi nauczyciela, innych osób z otoczenia, w różnych sytuacjach życiowych, wymagających komunikacji i wzajemnego zrozumienia; okazuje szacunek wypowiadającej się osobie.

I/1/4 Uczeń słucha uważnie wypowiedzi osób podczas uroczystości, koncertów, przedstawień, świąt narodowych i innych zdarzeń kulturalnych; przejawia zachowanie adekwatne do sytuacji; słucha tekstów interpretowanych artystycznie, szuka własnych wzorców poprawnej artykulacji i interpretacji słownej w języku ojczystym.

Panienka z okienka

Hedwiga, czyli Panienki z okienka to fikcyjna postać gdańskiej mieszczanki, stworzona przez  Jadwigę Łuszczewską (Deotymę). Akacja powieści toczy się w Gdańsku w XVII wieku i opowiada dzieje miłości marynarza królewskiej floty wojennej i pięknej dziewczyny uratowanej z tureckiej niewoli i wychowanej przez gdańskiego rzemieślnika. Mamy dla Was niespodziankę. Oto Panienka z okienka zamieszkała w Nowym Domu Ławy i czeka na dzieci, by opowiedzieć im o swoim życiu dawnym Gdańsku! Zaprosi nas także do swojego pokoiku, gdzie razem wyjrzymy przez okno.

[Dział Edukacji, 789 449 685]

Spełnione aspekty podstawy programowej dla Język Polski klasa I-III

I/1/1 Uczeń słucha z uwagą wypowiedzi nauczyciela, innych osób z otoczenia, w różnych sytuacjach życiowych, wymagających komunikacji i wzajemnego zrozumienia; okazuje szacunek wypowiadającej się osobie.

I/1/4 Uczeń słucha uważnie wypowiedzi osób podczas uroczystości, koncertów, przedstawień, świąt narodowych i innych zdarzeń kulturalnych; przejawia zachowanie adekwatne do sytuacji; słucha tekstów interpretowanych artystycznie, szuka własnych wzorców poprawnej artykulacji i interpretacji słownej w języku ojczystym.

Rycerze króla Artura

Kim był legendarny król Artur i jego rycerze? Jaki ma związek z naszym miastem? Jaki wpływ miały legendy arturiańskie na średniowiecznego rycerza? Kto i jak mógł nim zostać oraz jakie były jego obyczaje, stroje i uzbrojenie? Razem ze średniowiecznym wojownikiem udamy się na wyprawę do czasów, gdy Dwór Artusa tętnił życiem, a gdańszczanie zdobywali laury w rycerskich turniejach.

[Dział Edukacji, 789 449 685]

Spełnione aspekty podstawy programowej dla Język Polski klasa I-III

I/1/1 Uczeń słucha z uwagą wypowiedzi nauczyciela, innych osób z otoczenia, w różnych sytuacjach życiowych, wymagających komunikacji i wzajemnego zrozumienia; okazuje szacunek wypowiadającej się osobie.

I/1/4 Uczeń słucha uważnie wypowiedzi osób podczas uroczystości, koncertów, przedstawień, świąt narodowych i innych zdarzeń kulturalnych; przejawia zachowanie adekwatne do sytuacji; słucha tekstów interpretowanych artystycznie, szuka własnych wzorców poprawnej artykulacji i interpretacji słownej w języku ojczystym.

W świecie morskich rozbójników

Czy byli dobrzy i źli morscy rozbójnicy? Co Gdańsk zawdzięcza korsarzom? W czasie zajęć porozmawiamy o gdańskich i polskich tradycjach morskich, znaczeniu nadmorskiego położenia Gdańska dla samego miasta i Polski. Poznamy historię słynnych kaprów oraz sposoby walki na morzu. Wszystkie ręce na pokład!

[Dział Edukacji, 789 449 685]

Spełnione aspekty podstawy programowej dla Język Polski klasa I-III

I/1/1 Uczeń słucha z uwagą wypowiedzi nauczyciela, innych osób z otoczenia, w różnych sytuacjach życiowych, wymagających komunikacji i wzajemnego zrozumienia; okazuje szacunek wypowiadającej się osobie.

I/1/4 Uczeń słucha uważnie wypowiedzi osób podczas uroczystości, koncertów, przedstawień, świąt narodowych i innych zdarzeń kulturalnych; przejawia zachowanie adekwatne do sytuacji; słucha tekstów interpretowanych artystycznie, szuka własnych wzorców poprawnej artykulacji i interpretacji słownej w języku ojczystym.

Dom Uphagena

Dom Uphagena – mała historia zabytku

Dom Uphagena po dziś dzień zachował charakter nadany mu przez słynnego właściciela. Stało się tak dzięki testamentowi Jana Uphagena, który zabronił swym spadkobiercom zmian w wystroju domu. Dzięki temu można było w 1911 roku utworzyć tu muzeum wnętrz. Obecnie jest to jedyna w Polsce i jedna z nielicznych w Europie kamienic mieszczańskich z XVIII wieku udostępnionych do zwiedzania! Dzięki niej odkryjemy, jak niegdyś żyli gdańszczanie, a także jakie tajemnice skrywały ich domy… Zajęcia pomyślane jako wprowadzenie do historii zabytku. Po zakończeniu zwiedzania uczniowie uczestniczą w pierwszym etapie Konkursu Dla Dzieci (edycja XXII), który odbywa się pod honorowym patronatem Marszałka Województwa Pomorskiego i Prezydent Miasta Gdańska.

[Dział Edukacji, 789 449 685]

Spełnione aspekty podstawy programowej dla Język Polski klasa I-III

I/1/1 Uczeń słucha z uwagą wypowiedzi nauczyciela, innych osób z otoczenia, w różnych sytuacjach życiowych, wymagających komunikacji i wzajemnego zrozumienia; okazuje szacunek wypowiadającej się osobie.

I/1/4 Uczeń słucha uważnie wypowiedzi osób podczas uroczystości, koncertów, przedstawień, świąt narodowych i innych zdarzeń kulturalnych; przejawia zachowanie adekwatne do sytuacji; słucha tekstów interpretowanych artystycznie, szuka własnych wzorców poprawnej artykulacji i interpretacji słownej w języku ojczystym.

Muzeum Bursztynu

Bursztynowe legendy

Wiele jest legend poświęconych pochodzeniu jantaru. Niektóre są tak niezwykłe jak sam bursztyn. Razem poznamy najciekawsze legendy związane z bursztynem (o Faetonie, o bursztynowym słońcu, o Kurcie i bursztynie) i poszukamy odpowiedzi, czym naprawdę jest bursztyn i jaka jest różnica między legendami a rzeczywistością.

[Ewa Pawlęga, 789 449 649]

Spełnione aspekty podstawy programowej dla Język Polski klasa I-III

I/1/1 Uczeń słucha z uwagą wypowiedzi nauczyciela, innych osób z otoczenia, w różnych sytuacjach życiowych, wymagających komunikacji i wzajemnego zrozumienia; okazuje szacunek wypowiadającej się osobie.

I/1/4 Uczeń słucha uważnie wypowiedzi osób podczas uroczystości, koncertów, przedstawień, świąt narodowych i innych zdarzeń kulturalnych; przejawia zachowanie adekwatne do sytuacji; słucha tekstów interpretowanych artystycznie, szuka własnych wzorców poprawnej artykulacji i interpretacji słownej w języku ojczystym.

 

Zwiedzanie z przewodnikiem

Ruch to zdrowie! A spacer po muzeum połączony z odkrywaniem historii bursztynu i bursztynnictwa oraz dziejów Zespołu Przedbramia to podwójna frajda. Niezależnie od pogody zapraszamy do zwiedzania muzeum. Dzięki komentarzowi przewodnika lepiej poznamy historię bursztynu i bursztynnictwa oraz wystawę historyczną związaną z Zespołem Przedbramia. Uwaga! Podczas zajęć możemy skorzystać z multimediów, w tym projekcji filmów.

[Jolanta Chomko, 512 418 754]

Spełnione aspekty podstawy programowej dla Język Polski klasa I-III

I/1/1 Uczeń słucha z uwagą wypowiedzi nauczyciela, innych osób z otoczenia, w różnych sytuacjach życiowych, wymagających komunikacji i wzajemnego zrozumienia; okazuje szacunek wypowiadającej się osobie.

I/1/4 Uczeń słucha uważnie wypowiedzi osób podczas uroczystości, koncertów, przedstawień, świąt narodowych i innych zdarzeń kulturalnych; przejawia zachowanie adekwatne do sytuacji; słucha tekstów interpretowanych artystycznie, szuka własnych wzorców poprawnej artykulacji i interpretacji słownej w języku ojczystym.

Muzeum Poczty Polskiej w Gdańsku

Jak podróżują listy i kartki?

Jaką drogę pokonuje korespondencja pomiędzy nadawcą i odbiorcą? Doskonałą okazją, by się tego dowiedzieć jest lekcja połączona z zabawą w urząd pocztowy. Tutaj dowiemy się, co się dzieje z listami wrzuconymi do skrzynki, wykonamy własne kartki pocztowe, a także usłyszymy, jak należy poprawnie zachowywać się w urzędach publicznych.

[Kasa 789 449 667]

Spełnione aspekty podstawy programowej dla Język Polski klasa I-III

I/1/1 Uczeń słucha z uwagą wypowiedzi nauczyciela, innych osób z otoczenia, w różnych sytuacjach życiowych, wymagających komunikacji i wzajemnego zrozumienia; okazuje szacunek wypowiadającej się osobie.

I/1/4 Uczeń słucha uważnie wypowiedzi osób podczas uroczystości, koncertów, przedstawień, świąt narodowych i innych zdarzeń kulturalnych; przejawia zachowanie adekwatne do sytuacji; słucha tekstów interpretowanych artystycznie, szuka własnych wzorców poprawnej artykulacji i interpretacji słownej w języku ojczystym.

Muzeum Nauki Gdańskiej

Jak działają zegary? (klasy III)

Tik, tak, tik, tak… Nasza lekcja połączona z tajemniczym eksperymentem objaśnia działanie zegarów różnego typu. Dowiemy się, czym jest energia, drgania rezonansowe oraz jak należy pojmować zjawisko czasu. Czas start!

[Monika Głowińska, 512 418 733]

Spełnione aspekty podstawy programowej dla Język Polski klasa I-III

I/1/1 Uczeń słucha z uwagą wypowiedzi nauczyciela, innych osób z otoczenia, w różnych sytuacjach życiowych, wymagających komunikacji i wzajemnego zrozumienia; okazuje szacunek wypowiadającej się osobie.

I/1/4 Uczeń słucha uważnie wypowiedzi osób podczas uroczystości, koncertów, przedstawień, świąt narodowych i innych zdarzeń kulturalnych; przejawia zachowanie adekwatne do sytuacji; słucha tekstów interpretowanych artystycznie, szuka własnych wzorców poprawnej artykulacji i interpretacji słownej w języku ojczystym.

Układ słoneczny jako zegar o ośmiu tarczach (klasy III)

Daleko, jak stąd do księżyca? Co to właściwie znaczy? Podczas zajęć przedstawimy doświadczalnie skalę wielkości Układu Słonecznego. Powiemy także, jakie mamy praktyczne korzyści z  obserwacji położenia planet.

[Monika Głowińska, 512 418 733]

Spełnione aspekty podstawy programowej dla Język Polski klasa I-III

I/1/1 Uczeń słucha z uwagą wypowiedzi nauczyciela, innych osób z otoczenia, w różnych sytuacjach życiowych, wymagających komunikacji i wzajemnego zrozumienia; okazuje szacunek wypowiadającej się osobie.

I/1/4 Uczeń słucha uważnie wypowiedzi osób podczas uroczystości, koncertów, przedstawień, świąt narodowych i innych zdarzeń kulturalnych; przejawia zachowanie adekwatne do sytuacji; słucha tekstów interpretowanych artystycznie, szuka własnych wzorców poprawnej artykulacji i interpretacji słownej w języku ojczystym.

Last update : 08.10.2019 13:14
Content author : Monika Kryger

Cookies information !

Our website uses cookies for statistical, advertising and functional purposes. Thanks to them, we can customize the site to your needs. Anyone can accept cookies or have the ability to disable them in the browser so that no information is collected