Przejdź do treści głównej

Klasy IV-VIII

Klasy IV-VIII

Nasze lekcje muzealne poświęcamy wybitnym gdańskim zabytkom oraz historii i dziedzictwu naszego miasta. Staramy się pokazać, jaką wartość niesie ze sobą wspólna tożsamość miejsca i ludzi. Dlatego szczególny nacisk kładziemy na kontakt z zabytkiem i namacalnymi świadkami historii.

Zajęcia dla tej grupy wiekowej obejmują szeroką gamę lekcji muzealnych o wysokim walorze poznawczym, warsztatów i pogadanek. Rozwijamy także zagadnienia poruszane podczas zajęć wprowadzających dla grup młodszych. Nasze spotkania zapewniają wszechstronny rozwój i dobrze przyswajalną wiedzę, jaką każdy młody człowiek (szczególnie gdańszczanin) powinien posiadać.

Zapoznajcie się z tematami lekcji. Po kliknięciu tytułu pojawi się opis i kontakt do prowadzącego.

POBIERZ FOLDER Z OFERTĄ EDUKACYJNĄ DLA KLAS IV-VIII

Lekcja „Carillon – najcięższy instrument świata” poświęcona jest nietypowemu instrumentowi, jakim jest właśnie carillon, czyli zespół grających dzwonów. W Polsce są tylko trzy carillony, wszystkie trzy – w Gdańsku. Największy z nich znajduje się w wieży kościoła św. Katarzyny i właśnie w tym nietypowym miejscu opowiemy, czym właściwie jest carillon (ale też, czym nie jest), przybliżona zostanie historia instrumentu na świecie i w Gdańsku, będzie można też dowiedzieć się, gdzie na świecie są carillony, jak i co na nich grać i gdzie można się tej gry nauczyć. Elementem lekcji jest też uczestnictwo w cotygodniowym koncercie carillonowym w piątek o godzinie 11, stąd nasze lekcje prowadzone są przez miejską carillonistkę w piątki o godzinie 10 i 12. A jeśli grasz na innym instrumencie, to być może uda ci się nawet coś niewielkiego zagrać!

Lekcja połączona jest z oprowadzaniem po Muzeum Nauki Gdańskiej. Z uwagi na ograniczoną ilość miejsca zapraszamy grupy maksymalnie 20-osobowe.

Lekcja trwa ok. godziny, po niej (lub przed nią), o godz. 11 następuje 40-minutowy koncert carillonowy, którego najlepiej słuchać przynajmniej częściowo – na zewnątrz wieży.

Zapisy: m.kazmierczak@muzeumgdansk.pl

Koszt: 25 zł/osoba (opiekunowie

Cele kształcenia – wymagania ogólne historia

II/1 Uczeń analizuje wydarzenia, zjawiska i procesy historyczne w kontekście epok i dostrzega zależności pomiędzy różnymi dziedzinami życia społecznego;

II/4 Uczeń ugruntowuje potrzebę poznawania przeszłości dla rozumienia współczesnych mechanizmów społecznych i kulturowych.

III/2 Uczeń dostrzega problem i buduje argumentację, uwzględniając różne aspekty procesu historycznego;

Cele kształcenia – wymagania ogólne historia Język Polski

III/1 Doskonalenie umiejętności wyrażania własnych sądów, argumentacji i udziału w dyskusji.

Wymagania szczegółowe zakres podstawowy Język Polski

III/1/1 Uczeń formułuje tezy i argumenty w wypowiedzi ustnej i pisemnej przy użyciu odpowiednich konstrukcji składniowych;III/2/1 Uczeń zgadza się z cudzymi poglądami lub polemizuje z nimi, rzeczowo uzasadniając własne zdanie;III/2/4 Uczeń zgodnie z normami formułuje pytania, odpowiedzi, oceny, redaguje informacje, uzasadnienia, komentarze, głos w dyskusji.

 

Czy wiecie że ekologia ma już ponad 150 lat?! Czym właściwie ona jest? Czy na pewno wszyscy rozumiemy ją tak samo? Czym jest bioróżnorodność, co zawdzięczamy ptakom, owadom oraz roślinom i po co właściwie chronić przyrodę? Na te i wiele innych pytań postaramy się odpowiedzieć podczas eko-lekcji prowadzonych w Domu Uphagena.

Zajęcia te będą poświęcone ekologii, zmianom klimatu i ochronie przyrody. Porozmawiamy również o recyklingu i wdrożymy go w życie, nadając nowe charakter starym bluzkom, które zamienią się w spersonalizowane torby! Dlatego bardzo prosimy, aby w miarę możliwości każdy z uczniów przyniósł na lekcje starą bluzkę.

Cele kształcenia – wymagania ogólne Biologia klasa IV-VI

IV/1 Uczeń interpretuje informacje i wyjaśnia zależności przyczynowo-skutkowe między zjawiskami, formułuje wnioski;

VI/1 Uczeń uzasadnia konieczność ochrony przyrody;

Treści nauczania – wymagania szczegółowe Biologia klasa IV-VI

II/5 Wyjaśnia znaczenie roślin w przyrodzie i dla człowieka

II/7/12/E Uczeń wyjaśnia znaczenie ptaków w przyrodzie i dla człowieka.

Lekcja „Herstoria. Życie kobiet w dawnym Gdańsku od XV do XVIII wieku)” poświęcona jest kobietom z różnych epok historycznych. Czy w dawnych czasach można było „wyskoczyć” z koleżanką na kawę do kawiarni? Czy kobieta mogła decydować o swojej przyszłości?

Czym w ogóle jest herstoria? Zainteresowani? Po odpowiedzi na te i inne pytania zapraszamy na lekcję do Muzeum Gdańska. Podczas jej trwania zapoznamy się ze zmianami, jakie zachodziły na przestrzeni wieków w kontekście postrzegania płci żeńskiej. Pracując w grupach, pochylimy się nad tematem praw i obowiązków kobiet, zarówno w przeszłości jak i teraźniejszości oraz będziemy dyskutować o zmianach w tych prawach w kontekście współczesny i historycznym.

 

Cele kształcenia – wymagania ogólne Język Polski

I/4 Rozwijanie zdolności dostrzegania wartości: prawdy, dobra, piękna, szacunku dla człowieka i kierowania się tymi wartościami.

Spełnione aspekty podstawy programowej dla Język Polski klasa VII-VIII:

I/1/10 Uczeń wykorzystuje w interpretacji tekstów literackich elementy wiedzy o historii i kulturze.

III/7 Uczeń zgadza się z cudzymi poglądami lub polemizuje z nimi, rzeczowo uzasadniając własne zdanie;

IV/8 Uczeń rozwija umiejętność krytycznego myślenia i formułowania opinii.

Cele kształcenia – wymagania ogólne Historia:

I/5 Dostrzeganie zmiany w życiu politycznym i społecznym oraz ciągłości w rozwoju kulturowym.

III/3 Przedstawianie argumentów uzasadniających własne stanowisko w odniesieniu do procesów i postaci historycznych.

Podczas lekcji zapewniamy sporą dawkę wiedzy na temat zabytku. Choć dokładna data powstania budowli nie jest znana, wiemy że początki Ratusza sięgają wczesnego średniowiecza. Był siedzibą władz najważniejszego obszaru Gdańska, nazywanego od XIV w. Głównym Miastem. Niezwykły był splendor ratuszowych wnętrz. W ich upiększaniu w końcu XVI i na początku XVII wieku udział brali twórcy złotego wieku sztuki gdańskiej, tacy mistrzowie, jak: Izaak van den Block, Hans Vredeman de Vries, Willem van der Meer czy Anton Moeller. To miejsce, które każdy młody człowiek musi zobaczyć i poznać.

[Dział Edukacji, +48 503 437 825; +48 789 449 683; +48 789 449 685; +48 512 418 745]

 

Spełnione aspekty podstawy programowej dla Historia klasa IV:

I/2 Uczeń poznaje historię i tradycje swojej okolicy i ludzi dla niej szczególnie zasłużonych; zna lokalne zabytki i opisuje ich dzieje.

Treści dodatkowe:

7 Gdańsk – Polska spichlerzem Europy. Miasto, port, rozwój handlu zbożem

Spełnione aspekty podstawy programowej dla Język Polski klasa VII-VIII:

I/1/10 Uczeń wykorzystuje w interpretacji tekstów literackich elementy wiedzy o historii i kulturze.

I/2/3 Uczeń interpretuje dzieła sztuki (obraz, grafika, rzeźba, fotografia).

Spełnione aspekty podstawy programowej dla Wiedza o Społeczeństwie klasa IV-VIII:

VI/5 Uczeń znajduje i przedstawia informacje na temat swojej gminy, wydarzeń i postaci z jej dziejów.

VII/1 Uczeń znajduje i przedstawia podstawowe informacje o swoim regionie, wydarzenia i postaci z jego dziejów; lokalizuje własne województwo i powiaty wchodzące w jego skład oraz pozostałe województwa.

Gdańsk jest jednym z nielicznych miast, które herb otrzymały z nadania monarchy. To Kazimierz Jagiellończyk nadał przywilejem z dnia 25 maja 1457 roku nie tylko prawo do używania czerwonego wosku (stąd czerwona tarcza) i ubogacił dotychczasowy herb miejski przez umieszczenie na nim w górnej części tarczy złotej królewskiej korony, ale i wskazał jeden z przynajmniej czterech używanych wówczas w Gdańsku herbów. Jeszcze w tym samym roku ukazuje się pieczęć na której jest wizerunek nowego herbu i to od razu z trzymaczami w postaci lwów. Potwierdza i utrwala się taki wizerunek herbu obficie zdobiąc architekturę miasta jak i widnieje on na licznych emisjach monet gdańskich. Na przykładzie dziejów herbu naszego miasta porozmawiamy o sztuce herbowej i rozwoju heraldyki.

[Dział Edukacji, +48 503 437 825; +48 789 449 683; +48 789 449 685; +48 512 418 745]

Spełnione aspekty podstawy programowej dla Historia klasa IV:

I/2 Uczeń poznaje historię i tradycje swojej okolicy i ludzi dla niej szczególnie zasłużonych; zna lokalne zabytki i opisuje ich dzieje.

Treści dodatkowe:

7 Gdańsk – Polska spichlerzem Europy. Miasto, port, rozwój handlu zbożem

Spełnione aspekty podstawy programowej Historia klasa V-VIII:

IV/3 Uczeń porównuje kulturę rycerską i kulturę miejską, opisuje charakterystyczne cechy wzoru rycerza średniowiecznego, rozpoznaje zabytki kultury średniowiecza, wskazuje różnice między stylem romańskim a  stylem gotyckim.

Spełnione aspekty podstawy programowej dla Język Polski klasa VII-VIII:

I/1/10 Uczeń wykorzystuje w interpretacji tekstów literackich elementy wiedzy o historii i kulturze.

I/2/3 Uczeń interpretuje dzieła sztuki (obraz, grafika, rzeźba, fotografia).

IV/3 Uczeń uczestniczy w życiu kulturalnym w swoim regionie.

Spełnione aspekty podstawy programowej dla Wiedza o Społeczeństwie klasa IV-VIII:

VI/5 Uczeń znajduje i przedstawia informacje na temat swojej gminy, wydarzeń i postaci z jej dziejów.

VII/1 Uczeń znajduje i przedstawia podstawowe informacje o swoim regionie, wydarzenia i postaci z jego dziejów; lokalizuje własne województwo i powiaty wchodzące w jego skład oraz pozostałe województwa.

Być gdańszczaninem, to od wieków brzmiało dumnie! Czy każdy urodzony w dawnym Gdańsku był jego obywatelem? Podczas zajęć, w kontekście doniosłych i pełnych splendoru wizyt władców polskich w naszym mieści, porozmawiamy o problematyce tożsamości, przynależności i obywatelstwa. Jak zmieniały się te pojęcia i na ile dawne ideały pozostały aktualne?

[Dział Edukacji, +48 503 437 825; +48 789 449 683; +48 789 449 685; +48 512 418 745]

Spełnione aspekty podstawy programowej dla Historia klasa IV:

I/2 Uczeń poznaje historię i tradycje swojej okolicy i ludzi dla niej szczególnie zasłużonych; zna lokalne zabytki i opisuje ich dzieje.

Treści dodatkowe:

7 Gdańsk – Polska spichlerzem Europy. Miasto, port, rozwój handlu zbożem.

Spełnione aspekty podstawy programowej dla Język Polski klasa VII-VIII:

I/1/10 Uczeń wykorzystuje w interpretacji tekstów literackich elementy wiedzy o historii i kulturze.

Spełnione aspekty podstawy programowej dla Wiedza o Społeczeństwie klasa IV-VIII:

VI/5 Uczeń znajduje i przedstawia informacje na temat swojej gminy, wydarzeń i postaci z jej dziejów.

VII/1 Uczeń znajduje i przedstawia podstawowe informacje o swoim regionie, wydarzenia i postaci z jego dziejów; lokalizuje własne województwo i powiaty wchodzące w jego skład oraz pozostałe województwa.

Dwór Artusa to jeden z najbardziej reprezentacyjnych zabytków położonych przy tzw. Trakcie Królewskim w Gdańsku. Jego początki sięgają średniowiecza. Obecnie to wyjątkowe wnętrze muzealne oglądamy jako częściową rekonstrukcję. Dotyczy to zarówno architektury jak i wyposażenia. Po wojnie do wnętrza Dworu Artusa wróciły zachowane oryginalne zabytki, a brakujące są zastępowane kopiami. Mają one dać wyobrażenie, jak wyglądało to wyjątkowe wnętrze w przeszłości. To miejsce, które każdy gdańszczanin musi odwiedzić i poznać.

[Dział Edukacji, +48 503 437 825; +48 789 449 683; +48 789 449 685; +48 512 418 745]

 

Spełnione aspekty podstawy programowej dla Historia klasa IV:

I/2 Uczeń poznaje historię i tradycje swojej okolicy i ludzi dla niej szczególnie zasłużonych; zna lokalne zabytki i opisuje ich dzieje

Treści dodatkowe:

7 Gdańsk – Polska spichlerzem Europy. Miasto, port, rozwój handlu zbożem

Spełnione aspekty podstawy programowej dla Historia klasa V-VIII:

IV/3 Uczeń porównuje kulturę rycerską i kulturę miejską, opisuje charakterystyczne cechy wzoru rycerza średniowiecznego, rozpoznaje zabytki kultury średniowiecza, wskazuje różnice między stylem romańskim a  stylem gotyckim.

Spełnione aspekty podstawy programowej dla Język Polski klasa VII-VIII:

I/1/10 Uczeń wykorzystuje w interpretacji tekstów literackich elementy wiedzy o historii i kulturze.

I/2/I/3 Uczeń interpretuje dzieła sztuki (obraz, grafika, rzeźba, fotografia).

Spełnione aspekty podstawy programowej dla Wiedza o Społeczeństwie klasa IV-VIII:

VI/5 Uczeń znajduje i przedstawia informacje na temat swojej gminy, wydarzeń i postaci z jej dziejów.

VII/1 Uczeń znajduje i przedstawia podstawowe informacje o swoim regionie, wydarzenia i postaci z jego dziejów; lokalizuje własne województwo i powiaty wchodzące w jego skład oraz pozostałe województwa.

Dom Uphagena jest jedyną w Polsce i jedną z niewielu w Europie kamienic mieszczańskich z XVIII wieku dostępnych do zwiedzania. W 1775 roku nabył ją Johann Uphagen i poddał gruntownej przebudowie. Jej efektem było wnętrze pełne przepychu i finezji. Po śmierci właściciela, kamienica przeszła w ręce kolejnych spadkobierców, jednak, na skutek testamentu, nie dokonano w niej żadnych zmian.  W 1911 roku utworzono tutaj muzeum, które działało do 1944 r. Zagłada domu, podobnie jak miasta, nastąpiła w marcu 1945 r. Do tradycji muzeum powrócono w 1998 r. otwierając Muzeum Wnętrz Mieszczańskich. To urzekające miejsce, które każdy gdańszczanin musi zobaczyć i poznać!

[Dział Edukacji, +48 503 437 825; +48 789 449 683; +48 789 449 685; +48 512 418 745]

 

Spełnione aspekty podstawy programowej dla Historia klasa IV:

I/2 Uczeń poznaje historię i tradycje swojej okolicy i ludzi dla niej szczególnie zasłużonych; zna lokalne zabytki i opisuje ich dzieje.

Treści dodatkowe:

7 Gdańsk – Polska spichlerzem Europy. Miasto, port, rozwój handlu zbożem

Spełnione aspekty podstawy programowej dla Historia klasa V-VIII:

XII/2 Uczeń opisuje idee Oświecenia, podaje przykłady ich zastosowania w nauce, literaturze, architekturze i sztuce.

Spełnione aspekty podstawy programowej dla Język Polski klasa VII-VIII:

I/1/10 Uczeń wykorzystuje w interpretacji tekstów literackich elementy wiedzy o historii i kulturze.

Spełnione aspekty podstawy programowej dla Wiedza o Społeczeństwie klasa IV-VIII:

VI/5 Uczeń znajduje i przedstawia informacje na temat swojej gminy, wydarzeń i postaci z jej dziejów.

VII/1 Uczeń znajduje i przedstawia podstawowe informacje o swoim regionie, wydarzenia i postaci z jego dziejów; lokalizuje własne województwo i powiaty wchodzące w jego skład oraz pozostałe województwa.

II Wolne Miasto Gdańsk, 1920–1939, powstało na mocy kończącego I wojnę światową traktatu wersalskiego, zawartego 28 VI 1919. Było to rozwiązanie kompromisowe między interesami niemieckimi a zapewnieniem Polsce korzystania z portu gdańskiego oraz rozbieżnymi poglądami Wielkiej Brytanii i Francji. Nawiązywano w ten sposób do koncepcji napoleońskiego I WMG (1807–1814). Z miasta Gdańska, Sopotu i 3 powiatów wiejskich utworzono samodzielną jednostkę terytorialną, wyłączoną z granic Niemiec. Ponad 90% mieszkańców II WMG reprezentowało narodowość niemiecką. Podczas zajęć rozmawiać będziemy na temat dnia codziennego gdańskiej Polonii oraz wspólnie poszukamy odpowiedzi na pytanie, kim jest patriota i co oznaczał patriotyzm w Wolnym Mieście Gdańsku.

[Maciej Ostrowski, +48 789 449 667]

 

Spełnione aspekty podstawy programowej dla Historia klasa V-VIII:

XXX/1 Uczeń charakteryzuje społeczną, narodowościową i wyznaniową strukturę państwa polskiego.

XXXII/1 Uczeń charakteryzuje położenie międzynarodowe Polski w przededniu II wojny światowej.

Spełnione aspekty podstawy programowej dla Język Polski klasa VII-VIII:

I/1/10 Uczeń wykorzystuje w interpretacji tekstów literackich elementy wiedzy o historii i kulturze.

Spełnione aspekty podstawy programowej dla Wiedza oSpołeczeństwie klasa IV-VIII:

VI/5 Uczeń znajduje i przedstawia informacje na temat swojej gminy, wydarzeń i postaci z jej dziejów.

VII/1 Uczeń znajduje i przedstawia podstawowe informacje o swoim regionie, wydarzenia i postaci z jego dziejów; lokalizuje własne województwo i powiaty wchodzące w jego skład oraz pozostałe województwa.

VIII/1 Uczeń wyjaśnia, co oznacza być Polakiem lub członkiem innej wspólnoty narodowej/ etnicznej oraz co łączy człowieka z ojczyzną – Polską; przedstawia te więzi na własnym przykładzie.

 

Podczas zajęć dowiemy się, czym jest bursztyn, jak powstał, jakie są jego chemiczne i fizyczne właściwości. Omówimy różne formy bursztynu (krople, sople, nadziaki, formy barwne). Część spotkania poświęcimy zagadnieniu inkluzji: co to jest, jak powstaje, jakie są jej rodzaje. Nasze zajęcia poszerzają program lekcji przyrody, zapewniają bezpośredni kontakt z bursztynem oraz proponują proste doświadczenia. 

[Bartłomiej Kentzer, +48 789 449 648]

 

Spełnione aspekty podstawy programowej dla Przyroda klasa V-VIII:

I/1 Opanowanie podstawowego słownictwa przyrodniczego (biologicznego, geograficznego, z elementami słownictwa fizycznego i chemicznego).

I/5 Poznanie przyrodniczych i antropogenicznych składników środowiska, rozumienie prostych zależności między tymi składnikami. 

II/2 Wykonywanie obserwacji i doświadczeń zgodnie z instrukcją (słowną, tekstową i graficzną), właściwe ich dokumentowanie i prezentowanie wyników.

III/2 Dostrzeganie wielostronnej wartości przyrody w integralnym rozwoju człowieka.

III/7 Przyjmowanie postaw współodpowiedzialności za stan środowiska przyrodniczego

Informacja o cookies!

Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do Twoich potrzeb. Każdy może zaakceptować pliki cookies albo ma możliwość wyłączenia ich w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje