Przejdź do treści głównej

Klasy I-III

Klasy I-III

Nasze lekcje muzealne poświęcamy wybitnym gdańskim zabytkom oraz historii i dziedzictwu naszego miasta. Staramy się pokazać, jaką wartość niesie ze sobą wspólna tożsamość miejsca i ludzi. Dlatego szczególny nacisk kładziemy na kontakt z zabytkiem i namacalnymi świadkami historii.

„Powiedz mi – a zapomnę. Pokaż – a zapamiętam. Pozwól zrobić – a zrozumiem.” Zgodnie z tą Konfucjuszowską zasadą zajęcia dla uczniów klas I-III przygotowujemy uwzględniając rozmaite dziecięce aktywności. To lekcje warte wypieków na twarzy!

Zapoznajcie się z lekcjami prowadzonymi w oddziałach Muzeum Gdańska. Po kliknięciu na tytuł lekcji pokaże się opis i kontakt do prowadzącego.

POBIERZ FOLDER Z OFERTĄ EDUKACYJNĄ DLA KLAS I-III

Czy wiecie że ekologia ma już ponad 150 lat?! Czym właściwie ona jest? Czy na pewno wszyscy rozumiemy ją tak samo? Czym jest bioróżnorodność, co zawdzięczamy ptakom, owadom oraz roślinom i po co właściwie chronić przyrodę? Na te i wiele innych pytań postaramy się odpowiedzieć podczas eko-lekcji prowadzonych w Domu Uphagena.

Zajęcia te będą poświęcone ekologii, zmianom klimatu i ochronie przyrody. Porozmawiamy również o recyklingu i wdrożymy go w życie, nadając nowe charakter starym bluzkom, które zamienią się w spersonalizowane torby! Dlatego bardzo prosimy, aby w miarę możliwości każdy z uczniów przyniósł na lekcje starą bluzkę.

Edukacja klas I-III

IV/1/1 Uczeń rozpoznaje w swoim otoczeniu popularne gatunki roślin i zwierząt, w tym zwierząt hodowlanych, a także gatunki objęte ochroną;

IV/1/8 Uczeń segreguje odpady i ma świadomość przyczyn i skutków takiego postępowania.

Cele kształcenia – wymagania ogólne Przyroda

I/5 Poznanie przyrodniczych i antropogenicznych składników środowiska, rozumienie prostych zależności między tymi składnikami.

III/2 Dostrzeganie wielostronnej wartości przyrody w integralnym rozwoju człowieka.

III/7/1 Przyjmowanie postaw współodpowiedzialności za stan środowiska przyrodniczego przez: właściwe zachowania w środowisku przyrodniczym;

Wymagania ogólne Biologia:

I/3 Uczeń przedstawia i wyjaśnia zależności między organizmem a środowiskiem;

VI/1 Uczeń uzasadnia konieczność ochrony przyrody.

„Kto Ty jesteś? Polak mały! Jaki znak Twój? Orzeł biały!” Podczas zajęć postaramy się wytłumaczyć dzieciom, czym jest herb i dlaczego przywiązujemy do niego tak wielkie znaczenie? Poznamy również dzieje herbu naszego miasta i dramatyczne okoliczności, jakie towarzyszyły jego przemianom. Lekcja prowadzona w Ratuszu Głównego Miasta.


[rezerwacja tel. +48 514 222 205, +48 789 449 683 +48 512 418 745]

 

Spełnione aspekty podstawy programowej dla Język Polski klasa I-III:
I/1/1 Uczeń słucha z uwagą wypowiedzi nauczyciela, innych osób z otoczenia, w różnych sytuacjach życiowych, wymagających komunikacji i wzajemnego zrozumienia; okazuje szacunek wypowiadającej się osobie.
I/1/4 Uczeń słucha uważnie wypowiedzi osób podczas uroczystości, koncertów, przedstawień, świąt narodowych i innych zdarzeń kulturalnych; przejawia zachowanie adekwatne do sytuacji; słucha tekstów interpretowanych artystycznie, szuka własnych wzorców poprawnej artykulacji i interpretacji słownej w języku ojczystym.


Dziś w Ratuszu Głównego Miasta mamy muzeum, ale czy tak było zawsze? Wspólnie z edukatorem wyruszymy w podróż do dawnego Gdańska, w którym władzę sprawowali królowie i zamożni gdańszczanie. Zabytkowe wnętrza podpowiedzą nam, jakie wartości były ważne dla gdańszczan z odległej przeszłości.

 

[rezerwacja tel. +48 514 222 205, +48 789 449 683 +48 512 418 745]

 

Spełnione aspekty podstawy programowej dla Język Polski klasa I-III: 

I/1/1 Uczeń słucha z uwagą wypowiedzi nauczyciela, innych osób z otoczenia, w różnych sytuacjach życiowych, wymagających komunikacji i wzajemnego zrozumienia; okazuje szacunek wypowiadającej się osobie.

I/1/4 Uczeń słucha uważnie wypowiedzi osób podczas uroczystości, koncertów, przedstawień, świąt narodowych i innych zdarzeń kulturalnych; przejawia zachowanie adekwatne do sytuacji; słucha tekstów interpretowanych artystycznie, szuka własnych wzorców poprawnej artykulacji i interpretacji słownej w języku ojczystym.

 

Lekcja wprowadzająca do dziejów tego wyjątkowego gdańskiego zabytku, tak silnie związanego z naszym miastem. Czym jest Dwór Artusa? Skąd wzięła się jego nazwa? Co się tu działo, zanim powstało muzeum? Postaramy się odpowiedzieć na wszystkie pytania!

[Dział Edukacji, +48 503 437 825; +48 789 449 683; +48 789 449 685; +48 512 418 745]

Hedwiga, czyli Panienka z okienka to fikcyjna postać gdańskiej mieszczanki, stworzona przez  Jadwigę Łuszczewską (Deotymę). Akcja powieści toczy się w Gdańsku w XVII wieku. Opowiada dzieje miłości marynarza królewskiej floty wojennej oraz pięknej dziewczyny uratowanej z tureckiej niewoli i wychowanej przez gdańskiego rzemieślnika. Mamy dla Was niespodziankę. Oto historyczny pokoik naszej bohaterki znajduje się w Nowym Domu Ławy, gdzie zapraszamy dzieci, by opowiedzieć im o życiu w dawnym Gdańsku. To inspirujące spotkanie ma na celu pokazać, jak inne były obyczaje i mody a także etykieta rządząca życiem młodych ludzi w XVII wieku w Gdańsku. Poznamy stroje, codzienne narzędzia i zabawki oraz sposoby na spędzanie wolnego czasu.

[Dział Edukacji, +48 503 437 825; +48 789 449 683; +48 789 449 685; +48 512 418 745]

Czy byli dobrzy i źli morscy rozbójnicy? Co Gdańsk zawdzięcza korsarzom? W czasie zajęć porozmawiamy o gdańskich i polskich tradycjach morskich, znaczeniu nadmorskiego położenia Gdańska dla samego miasta i Polski. Poznamy historię słynnych kaprów oraz sposoby walki na morzu. Wszystkie ręce na pokład!

[Dział Edukacji, +48 503 437 825; +48 789 449 683; +48 789 449 685; +48 512 418 745]

Dom Uphagena po dziś dzień zachował charakter nadany mu przez słynnego właściciela. Stało się tak dzięki testamentowi Jana Uphagena, który zabronił swym spadkobiercom zmian w wystroju domu. Dzięki temu można było w 1911 roku utworzyć tu muzeum wnętrz. Obecnie jest to jedyna w Polsce i jedna z nielicznych w Europie kamienic mieszczańskich z XVIII wieku udostępnionych do zwiedzania! Dzięki niej odkryjemy, jak niegdyś żyli gdańszczanie, a także jakie tajemnice skrywały ich domy… Zajęcia pomyślane jako wprowadzenie do historii zabytku.
Po zakończeniu zwiedzania uczniowie mogą zgłosić akces do następnego etapu Konkursu dla Dzieci (edycja XXV), który odbywa się pod honorowym patronatem Marszałka Województwa Pomorskiego i Prezydent Miasta Gdańska.

[Dział Edukacji, +48 503 437 825; +48 789 449 683; +48 789 449 685; +48 512 418 745]

Jaką drogę pokonuje korespondencja pomiędzy nadawcą i odbiorcą? Doskonałą okazją, by się tego dowiedzieć jest lekcja połączona z zabawą w urząd pocztowy. Tutaj dowiemy się, co się dzieje z listami wrzuconymi do skrzynki, wykonamy własne kartki pocztowe, a także usłyszymy, jak należy poprawnie zachowywać się w urzędach publicznych.

[Muzeum Poczty Polskiej 789 449 667]

Czy słyszeliście już, kim był Featon? A Jurata? To może zdążyliście już poznać Ambrellę albo Anioła z Kaszub i Gryfa? Jeśli nie, to koniecznie musicie przyjść na nasze zajęcia do Muzeum Bursztynu, podczas których postaramy się objaśnić, jaka jest różnica między legendą a rzeczywistością. To nie wszystko: będzie także czas na pracę twórczą, polegającą na przeniesieniu wybranej legendy na papier. 

[Ewa Pawlęga +48 789 449 649]

Czy wiecie, co to jest muzeum, czemu i komu służy i co można w nim zobaczyć? Dlaczego właśnie w Gdańsku mamy Muzeum Bursztynu? Poza wiedzą teoretyczną nabędziemy także całkiem praktycznej umiejętności. A mianowicie będziemy uczyć się odróżniać prawdziwy bursztyn od falsyfikatu, a także projektować autorską biżuterię. 

[Ludmiła Skulbaszewska +48 789 449 650]

Oj będzie się działo! Podczas zajęć nie tylko dowiemy się, jak wyglądała zaginiona komnata, ale także wcielimy się w prawdziwych poszukiwaczy skarbów, będziemy układać puzzle oraz... odbudujemy ten bezcenny zabytek, po którym wszelki ślad zaginął!

[Ludmiła Skulbaszewska +48 789 449 650]

Te zajęcia to magiczna opowieść o bursztynie i jego właściwościach. Pełne aktywnych zadań odkrywanie jego wszystkich (zdawałoby się nieskończonych) form, struktur i odcieni... 

[Joanna Grążawska +48 512 418 732]

Informacja o cookies!

Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do Twoich potrzeb. Każdy może zaakceptować pliki cookies albo ma możliwość wyłączenia ich w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje