Przejdź do treści głównej

Szkoły ponadpodstawowe

OFERTA EDUKACYJNA MUZEUM GDAŃSKA NA ROK SZKOLNY 2019/2020

SZKOŁY PONADPODSTAWOWE

Nasze lekcje muzealne poświęcamy wybitnym gdańskim zabytkom oraz historii i dziedzictwu naszego miasta. Staramy się pokazać, jaką wartość niesie ze sobą wspólna tożsamość miejsca i ludzi. Dlatego szczególny nacisk kładziemy na kontakt z zabytkiem i namacalnymi świadkami historii.

Lekcje prowadzone są przez cztery dni w tygodniu: we wtorki o godzinie 10.15 oraz od  środy do piątku o godzinie 10.15 i 12.00. Zajęcia trwają jedną godzinę zegarową (chyba że w nawiasie podano inaczej).

Opłata za udział w zajęciach wynosi 8 złotych od uczestnika i jest pobierana niezależnie od wieku, a także w dzień wolnego wstępu. Liczba opiekunów grup zwolnionych z opłat to dwóch przy grupie do 20 uczestników, trzech przy grupie 21–30 uczestników.

Rezerwacji zajęć prosimy dokonywać telefonicznie pod numerem wskazanym przy każdym temacie zajęć.

Prosimy, by w zajęciach brała udział tylko jedna klasa – wspólna i zgodna praca uczestników jest dla nas bardzo ważna.

Prosimy także o punktualne przychodzenie na zajęcia oraz niezwłoczną informację telefoniczną w przypadku rezygnacji z zajęć. Ze względów organizacyjnych zastrzegamy, że grupa spóźniona bez uprzedzenia ponad 15 minut może nie zostać przyjęta.

W naszej ofercie posiadamy zajęcia dedykowane osobom z niepełnosprawnościami oraz dla grup integracyjnych i szkół specjalnych. [Dział Edukacji, 789 449 685]

Serdecznie zapraszamy uczniów szkół średnich (licea ogólnokształcące, technika oraz branżowe szkoły II stopnia) do wspólnego poszerzania wiedzy. Wybraliśmy najciekawsze i najistotniejsze zagadnienia z zakresu historii Polski i Gdańska, sztuki, nauk przyrodniczych i społecznych. Nasze zajęcia nie tylko wzbogacą wiadomości pozyskane podczas zajęć szkolnych, ale pozwolą skonfrontować nabytą wiedzę i wyobrażenia z namacalnymi świadkami historii.

Ratusz Głównego Miasta

Tajemnice medycyny (zajęcia warsztatowe w sali edukacyjnej)

Pierwsze wzmianki o rozwoju gdańskiego szpitalnictwa pochodzą z okresu panowania Krzyżaków, zakonu który w pierwotnym założeniu miał zajmować się opieką nad chorymi podróżnymi na terenie Ziemi Świętej. Najwcześniejszą instytucją, o której mówią źródła historyczne, jest Szpital Świętego Ducha powstały w latach 1310–1311. Prowadzony był on przez zakon szpitalników do 1382 roku i przeznaczony był dla chorych pielgrzymów i biedaków. W późniejszych wiekach następował dalszy rozwój szpitalnictwa gdańskiego, związany również z pojawieniem się wielu innowacji w tej dziedzinie nauki. W 1541 roku w Szpitalu Świętej Elżbiety utworzono wydzielony oddział dziecięcy. W 1549 roku powstał oddział dla umysłowo chorych, stanowiący wówczas rzadkość na skalę Europy. Osoby cierpiące na zaburzenia tego typu były w tamtym okresie zamykane w więzieniach, bądź uznawane za opętane. W XVII wieku, w związku z zagrożeniem epidemią dżumy, obecnej również na terenie Gdańska, stworzono dom dla zadżumionych, izolujący chorych. Z rozwojem lecznictwa związane było także powstanie w roku 1399 pierwszej apteki w Gdańsku. Prawie dwa wieki później (w 1579 roku) wydano przepisy o funkcjonowaniu aptek, mówiące m.in. o tym, kto może prowadzić apteki i regulujące dostawy leków. Dziś niewiele wiadomo o pierwszych lekarzach pracujących w Gdańsku, jednak z całą pewnością gdańscy medycy podejmowali niekiedy heroiczne wysiłki dla ratowania zdrowia mieszkańców. Na zajęciach poznamy ich tajemnice i specyfikę pracy w okresie baroku i oświecenia. Badania i osiągnięcia gdańskich chirurgów i doktorów miały tutaj ogromne znaczenie.

[Krzysztof Kucharski, 789 449 683]

Spełnione aspekty podstawy programowej liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia dla Historia:

XVII/P/4 Uczeń opisuje przemiany w kulturze europejskiej w XVII w.

Gdańszczanin obywatelem

Być gdańszczaninem, to brzmi dumnie! Czy każdy urodzony w dawnym Gdańsku był jego obywatelem? Podczas zajęć zaprezentujemy ceremoniał związany z wizytami władców polskich w Gdańsku oraz okoliczności, jakim one towarzyszyły. Porozmawiamy także o problematyce tożsamości, przynależności i obywatelstwa. Jak zmieniały się te pojęcia i na ile dawne ideały pozostały aktualne?

[Dział Edukacji, 789 449 685]

Srebrne kufle Gdańskie XVII w. (wykład z oprowadzaniem po galerii)

Niewątpliwie jednymi z najbardziej kunsztownych dzieł gdańskich mistrzów złotnictwa są XVII-wieczne srebrne kufle. Misterne zdobienia przybliżą uczniom popularne w gdańskim warsztacie motywy i techniki złotnicze, a historie związane z poszczególnymi egzemplarzami, odsłonią ogrom uznania, jakim kufle cieszyły się nie tylko w Rzeczypospolitej, ale i całej ówczesnej Europie.

[dr Anna Frąckowska, tel. 502 814 119]

Spełnione aspekty podstawy programowej liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia dla Język Polski:

I/1/P/15 Uczeń wykorzystuje w interpretacji utworów literackich potrzebne konteksty, szczególnie kontekst historycznoliteracki, historyczny, polityczny, kulturowy, filozoficzny, biograficzny, mitologiczny, biblijny, egzystencjalny.

I/2/R/5 Uczeń rozpoznaje i charakteryzuje główne style w architekturze i sztuce.

I/2/P/6 Uczeń odczytuje pozaliterackie teksty kultury, stosując kod właściwy w danej dziedzinie sztuki.

Spełnione aspekty podstawy programowej liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia dla Historia:

XXIII/P/4 Uczeń rozpoznaje dokonania twórców epoki baroku powstałe na terytorium Rzeczypospolitej Obojga Narodów.

XXIII/R/3 Uczeń charakteryzuje cechy sztuki barokowej i opisuje sarmatyzm jako ideologię i styl życia szlachty w Rzeczypospolitej Obojga Narodów.

Gdańskie srebra w XIX i XX w. (wykład z oprowadzaniem po galerii)

Gdańskie srebra po dziś dzień stanowią niezaprzeczalny dowód jakości i kunsztu. Targane zmiennymi kolejami dziejów trafiały w najróżniejsze zakątki Europy, a nawet świata, ciesząc się uznaniem przedstawicieli najróżniejszych środowisk. Śledząc ich losy, uczniowie zyskają możliwość zapoznania się z dziejami gdańskich warsztatów złotniczych przełomu wieków, ich niezwykłymi wytworami, oraz drogami jakie owe wytwory przebyły w drodze do najznamienitszych współczesnych kolekcji.

[dr Anna Frąckowska, tel. 502 814 119]

Spełnione aspekty podstawy programowej liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia dla Język Polski:

I/2/R/5 Uczeń rozpoznaje i charakteryzuje główne style w architekturze i sztuce.

I/2/P/6 Uczeń odczytuje pozaliterackie teksty kultury, stosując kod właściwy w danej dziedzinie sztuki.

Wątki propagandowe w odbudowie Ratusza Głównego Miasta po 1945 r. (wykład z oprowadzaniem po piętrze reprezentacyjnym Ratusza)

Zniszczony w wyniku działań wojennych w marcu 1945 roku, Ratusz Głównego Miasta został zakwalifikowany do rozbiórki. Dzięki wspólnemu wysiłkowi różnych środowisk udało się go odbudować, jednak z powodu dominującej pozycji partii komunistycznej, renowacja została przeprowadzona w ściśle kontrolowany sposób. Efekty tych działań, w tym wątki silnie propagandowe, widoczne są po dziś dzień. Uczniowie zyskają możliwość zapoznania się z językiem propagandy, polityką historyczną doby Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej oraz motywami popularnymi w stylistyce owych czasów.

[dr Anna Frąckowska, tel. 502 814 119]

Spełnione aspekty podstawy programowej liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia dla Język Polski:

I/1/P/15 Uczeń wykorzystuje w interpretacji utworów literackich potrzebne konteksty, szczególnie kontekst historycznoliteracki, historyczny, polityczny, kulturowy, filozoficzny, biograficzny, mitologiczny, biblijny, egzystencjalny.

I/2/P/5 Uczeń charakteryzuje główne prądy filozoficzne oraz określa ich wpływ na kulturę epoki.

I/2/P/6 Uczeń odczytuje pozaliterackie teksty kultury, stosując kod właściwy w danej dziedzinie sztuki.

Spełnione aspekty podstawy programowej liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia dla Historia:

LVI/P/1 Uczeń przedstawia proces sowietyzacji kraju na płaszczyźnie ustrojowej, gospodarczo-społecznej i kulturowej.

LVI/R/1 Uczeń wyjaśnia założenia propagandy komunistycznej i charakteryzuje cechy sztuki socrealizmu 

Dwór Artusa

Tradycje i legendy arturiańskie od Luciusa Artoriusa Castusa do gdańskiego Dworu Artusa

Nazwa Dworu Artusa pochodzi od imienia legendarnego wodza Celtów Artura (V i VI w. n.e.). Dla ówczesnych ludzi był on wzorem cnót rycerskich a Okrągły Stół, przy którym zasiadał ze swoimi dzielnymi rycerzami, symbolem równości i partnerstwa. Podczas zajęć porozmawiamy o rozwoju mitu arturiańskiego i tradycji Okrągłego Stołu w Europie między XII a XVII wiekiem. Symbolika „okrągłego stołu” jest wszak obecna również w naszym dzisiejszym doświadczeniu.

[Krzysztof Jachimowicz, 789 449 652]

Spełnione aspekty podstawy programowej liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia dla Język Polski:

I/1/P/2 Uczeń rozpoznaje konwencje literackie i określa ich cechy w utworach (fantastyczną, symboliczną, mimetyczną, realistyczną, naturalistyczną, groteskową);

I/1/P/9 Uczeń rozpoznaje tematykę i problematykę poznanych tekstów oraz jej związek z programami epoki literackiej, zjawiskami społecznymi, historycznymi, egzystencjalnymi i estetycznymi; poddaje ją refleksji.

I/1/P/11 Uczeń rozumie pojęcie motywu literackiego i toposu, rozpoznaje podstawowe motywy i toposy oraz dostrzega żywotność motywów biblijnych i antycznych w utworach literackich; określa ich rolę w tworzeniu znaczeń uniwersalnych.

I/1/P/15 Uczeń wykorzystuje w interpretacji utworów literackich potrzebne konteksty, szczególnie kontekst historycznoliteracki, historyczny, polityczny, kulturowy, filozoficzny, biograficzny, mitologiczny, biblijny, egzystencjalny.

I/1/P/16 Uczeń rozpoznaje obecne w utworach literackich wartości uniwersalne i narodowe; określa ich rolę i związek z problematyką utworu oraz znaczenie dla budowania własnego systemu wartości.

I/1/R/3 Uczeń rozpoznaje w utworach cechy prądów literackich i artystycznych oraz odczytuje ich funkcje.

I/1/R/5 Uczeń rozpoznaje mitologizację i demitologizację w utworach literackich, rozumie ich uniwersalny charakter oraz rolę w interpretacji.

I/1/R/9 Uczeń rozumie pojęcie archetypu, rozpoznaje archetypy w utworach literackich oraz określa ich rolę w tworzeniu znaczeń uniwersalnych.

I/2/R/6 Uczeń rozpoznaje i charakteryzuje styl indywidualny (dzieła literackiego, autora) oraz styl typowy (gatunku literackiego, prądu literackiego, epoki) i wykorzystuje tę wiedzę w interpretacji utworu literackiego.

Chrześcijańskie motywy w wystroju Wielkiej Hali Dworu Artusa

Czasy rozkwitu Dworu Artusa przypadają na wiek XVI i XVII, ale jego historia sięga znacznie wcześniej. Nazwa budynku "curia regis Artus" (dwór króla Artusa), wzniesionego w Gdańsku w latach 1348-1350, pojawiła się pierwszy raz w 1357 w miejskim zapisie o czynszu gruntowym z 1350. Od początku jego użytkownicy przykładali najwyższą wagę, by dekoracje dworu odzwierciedlały ich własny splendor, a także przekonania i ideały. Podczas zajęć bogate wyposażenie wnętrza posłuży nam do omówienia zagadnień związanych ze Starym Testamentem. Porozmawiamy o moralitetach, postaciach świętych (patronów bractw) oraz, szerzej, o katolicyzmie i protestantyzmie.

[Krzysztof Jachimowicz, 789 449 652]

Spełnione aspekty podstawy programowej liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia dla Historia:

VIII/R/2 Uczeń charakteryzuje genezę, rozwój i rolę średniowiecznych miast, z uwzględnieniem miejskich republik kupieckich.

Spełnione aspekty podstawy programowej liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia dla Język Polski:

I/1/P/11 Uczeń rozumie pojęcie motywu literackiego i toposu, rozpoznaje podstawowe motywy i toposy oraz dostrzega żywotność motywów biblijnych i antycznych w utworach literackich; określa ich rolę w tworzeniu znaczeń uniwersalnych.

I/1/P/15 Uczeń wykorzystuje w interpretacji utworów literackich potrzebne konteksty, szczególnie kontekst historycznoliteracki, historyczny, polityczny, kulturowy, filozoficzny, biograficzny, mitologiczny, biblijny, egzystencjalny.

I/2/P/5 Uczeń charakteryzuje główne prądy filozoficzne orazokreśla ich wpływ na kulturę epoki;

I/2/P/6 Uczeń odczytuje pozaliterackie teksty kultury, stosując kod właściwy w danej dziedzinie sztuki.

I/1/R/3 Uczeń rozpoznaje w utworach cechy prądów literackich i artystycznych oraz odczytuje ich funkcje

Lektury obowiązkowe:

P/1 Biblia, w tym fragmenty Księgi Rodzaju, Księgi Hioba, Księgi Koheleta, Pieśni nad Pieśniami, Księgi Psalmów, Apokalipsy wg św. Jana;

Dzieje gdańskiego Dworu Artusa

Dwór Artusa (Curia Regis Artus), w ciągu wieków swego istnienia był miejscem spotkań kupców gdańskich, następnie siedzibą giełdy, by ostatecznie stać się obiektem muzealnym. Nazwa nawiązuje do imienia legendarnego króla Brytów, Artura (V–VI wiek), znanego m.in. z biesiadowania ze swymi rycerzami przy Okrągłym Stole. Dwory Artusa znane były już w XII–XIII wieku w Anglii, Hiszpanii, Flandrii i Niemczech. Gdański dwór po raz pierwszy wspomniano 23 IV 1350. W latach 1370–1379 staraniem bogatych kupców gdańskich wybudowano nowy, większy budynek, który do dziś króluje niepodzielnie przy Długim Targu. Spotkanie w całości poświęcimy historii jednego z najważniejszych gdańskich zabytków i tradycjom z nim związanym.

[Krzysztof Jachimowicz, 789 449 652]

Spełnione aspekty podstawy programowej liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia dla Historia:

VIII/P/3 Uczeń charakteryzuje realia życia codziennego w średniowiecznym mieście i wsi.

VIII/R/2 Uczeń charakteryzuje genezę, rozwój i rolę średniowiecznych miast, z uwzględnieniem miejskich republik kupieckich.

Spełnione aspekty podstawy programowej liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia dla Język Polski:

I/2/P/5 Uczeń charakteryzuje główne prądy filozoficzne oraz określa ich wpływ na kulturę epoki;

I/2/P/6 Uczeń odczytuje pozaliterackie teksty kultury, stosując kod właściwy w danej dziedzinie sztuki.

Od terminatora do mistrza. Jak pracowali średniowieczni rzemieślnicy na przykładzie rzeźby św. Jerzy i smok (czas trwania 1,5 godziny)

Jedno dzieło sztuki jest w stanie nam wiele o sobie powiedzieć, ale znajomość historii, realiów życia, kontekstu kulturowego, specjalistycznej terminologii i wielu innych zagadnień jest w stanie jeszcze bardziej wzbogacić naszą wiedzę o nowy kontekst, nowe wątki, których przy pierwszym oglądzie nie zawsze jesteśmy świadomi. Dopiero zagłębienie się w dzieło jest w stanie dostarczyć nam pełnej satysfakcji z jego odbioru.

[Dział Edukacji, 789 449 685]

Spełnione aspekty podstawy programowej liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia dla Język Polski:

III/P/R/1  Doskonalenie umiejętności wyrażania własnych sądów, argumentacji i udziału w dyskusji.

III/P/R/3 Kształcenie umiejętności formułowania i uzasadniania sądów na temat dzieł literackich oraz innych tekstów kultury.

I/R/2/5 Uczeń rozpoznaje i charakteryzuje główne style w architekturze i sztuce.

III/P/1/1 Uczeń formułuje tezy i argumenty w wypowiedzi ustnej i pisemnej przy użyciu odpowiednich konstrukcji składniowych.

III/P/2/1 Uczeń zgadza się z cudzymi poglądami lub polemizuje z nimi, rzeczowo uzasadniając własne zdanie.

Spełnione aspekty podstawy programowej liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia dla Historia Sztuki:

I/R/2 Uczeń wymienia cechy sztuki poszczególnych epok, kierunków i tendencji.

I/R/3 Uczeń rozumie konteksty kulturowe i uwarunkowania przemian w dziejach sztuki (w tym historyczne, religijne, filozoficzne).

I/R/8 Uczeń porównuje style i kierunki oraz ich wzajemne oddziaływania; uwzględnia źródła inspiracji, wpływ wydarzeń historycznych i kulturalnych oraz estetyki na cechy tych stylów.

II/R/7 Uczeń rozróżnia podstawowe motywy ikonograficzne.

II/R/8 Uczeń wymienia różne funkcje dzieł sztuki, takie jak: sakralna, sepulkralna, estetyczna
i dekoracyjna, dydaktyczna, ekspresywna, użytkowa, reprezentacyjna, kommemoratywna, propagandowa, kompensacyjna, mieszkalna i rezydencjonalna, obronna, magiczna.

II/R/10 Uczeń określa funkcję dzieła i wskazuje jej wpływ na kształt dzieła.

II/R/14 Uczeń wskazuje środki stylistyczne i środki ekspresji, które identyfikują analizowane dzieło z odpowiednim stylem, środowiskiem artystycznym lub autorem.

II/R/15 Uczeń rozpoznaje w dziele sztuki temat i wskazuje jego źródło ikonograficzne.

II/R/16 Uczeń rozpoznaje podstawowe motywy ikonograficzne, świętych chrześcijańskich, bogów greckich i alegorie wybranych pojęć na podstawie atrybutów.

II/R/18 Uczeń formułuje samodzielne, logiczne wypowiedzi argumentacyjne na temat dzieł sztuki.

IV/R/6 Uczeń właściwie stosuje terminy dotyczące opisu treści i formy dzieł sztuk plastycznych.

IV/R/7 Uczeń rozpoznaje i nazywa technikę artystyczną zastosowaną przy wykonywaniu dzieła.

Spełnione aspekty podstawy programowej liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia dla Historia:

I/P/R/2 Uczeń dostrzega zmienność i dynamikę wydarzeń w dziejach, a także ciągłość procesów historycznych i cywilizacyjnych.

XI/P/1 Uczeń charakteryzuje przemiany społeczne i gospodarcze w Europie w późnym średniowieczu.

Treści polityczno-religijne w Wielkim Piecu (czas trwania 1,5 godziny)

Piec oprócz funkcji praktycznych, pełnił także  dekoracyjne. I właśnie o tej drugiej funkcji w głównej mierze porozmawiamy podczas zajęć dedykowanych największemu kaflowemu piecowi renesansowemu w Europie. Zabytek ten charakteryzuje się nie tylko imponującymi gabarytami, ale także bogatym programem ikonograficznym  wyrażającym nastroje polityczno-religijne w tamtych czasach.  

[Dział Edukacji, 789 449 685]

Spełnione aspekty podstawy programowej liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia dla Język Polski:

III/P/R/1 Doskonalenie umiejętności wyrażania własnych sądów, argumentacji i udziału w dyskusji.

III/P/R/3 Kształcenie umiejętności formułowania i uzasadniania sądów na temat dzieł literackich oraz innych tekstów kultury.

I/R/2/5 Uczeń rozpoznaje i charakteryzuje główne style w architekturze i sztuce.

III/P/1/1 Uczeń formułuje tezy i argumenty w wypowiedzi ustnej i pisemnej przy użyciu odpowiednich konstrukcji składniowych.

III/P/2/1 Uczeń zgadza się z cudzymi poglądami lub polemizuje z nimi, rzeczowo uzasadniając własne zdanie.

Spełnione aspekty podstawy programowej liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia dla Historia Sztuki:

I/R/2 Uczeń wymienia cechy sztuki poszczególnych epok, kierunków i tendencji.

I/R/3 Uczeń rozumie konteksty kulturowe i uwarunkowania przemian w dziejach sztuki (w tym historyczne, religijne, filozoficzne).

I/R/8 Uczeń porównuje style i kierunki oraz ich wzajemne oddziaływania; uwzględnia źródła inspiracji, wpływ wydarzeń historycznych i kulturalnych oraz estetyki na cechy tych stylów.

II/R/7 Uczeń rozróżnia podstawowe motywy ikonograficzne.

II/R/8 Uczeń wymienia różne funkcje dzieł sztuki, takie jak: sakralna, sepulkralna, estetyczna
i dekoracyjna, dydaktyczna, ekspresywna, użytkowa, reprezentacyjna, kommemoratywna, propagandowa, kompensacyjna, mieszkalna i rezydencjonalna, obronna, magiczna.

II/R/10 Uczeń określa funkcję dzieła i wskazuje jej wpływ na kształt dzieła.

II/R/14 Uczeń wskazuje środki stylistyczne i środki ekspresji, które identyfikują analizowane dzieło
z odpowiednim stylem, środowiskiem artystycznym lub autorem.

II/R/15 Uczeń rozpoznaje w dziele sztuki temat i wskazuje jego źródło ikonograficzne.

II/R/16 Uczeń rozpoznaje podstawowe motywy ikonograficzne, świętych chrześcijańskich, bogów greckich i alegorie wybranych pojęć na podstawie atrybutów.

II/R/18 Uczeń formułuje samodzielne, logiczne wypowiedzi argumentacyjne na temat dzieł sztuki.

IV/R/6 Uczeń właściwie stosuje terminy dotyczące opisu treści i formy dzieł sztuk plastycznych.

IV/R/7 Uczeń rozpoznaje i nazywa technikę artystyczną zastosowaną przy wykonywaniu dzieła.

Spełnione aspekty podstawy programowej liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia dla Historia:

I/P/R/2 Uczeń dostrzega zmienność i dynamikę wydarzeń w dziejach, a także ciągłość

procesów historycznych i cywilizacyjnych.

I/R/1 Uczeń charakteryzuje nauki pomocnicze historii.

XVI/P/1 Uczeń wyjaśnia religijne, polityczne, gospodarcze, społeczne, kulturowe uwarunkowania i następstwa reformacji, opisując jej główne nurty i postaci.

XVI/R/3 Uczeń wyjaśnia wpływ reformacji i kontrreformacji na kulturę.

Ratusz Głównego Miasta i Dwór Artusa

Na kartach Biblii… (czas trwania: 1,5 godziny)

Biblia jest jednym z najważniejszych źródeł kultury europejskiej: w sferze religijno-moralnej stanowi podstawę stosunków międzyludzkich, w sferze kulturowej jest natchnieniem artystów i filozofów. Przez wieki stanowiła potężną inspirację dla malarzy, rzeźbiarzy, kompozytorów, twórców literatury i filmu, bowiem oferuje nam nieskończoną ilość kodów, znaczeń i symboli. Dziś nie wszystkie rozumiemy, niegdyś jednak były powszechnie znane i wykorzystywane w dziełach sztuki, zdobieniach wnętrz, a nawet na przedmiotach codziennego użytku. O ikonografii biblijnej Starego Testamentu, motywach i typach ikonograficznych porozmawiamy na przykładzie wnętrz Ratusza Głównego Miasta i Dworu Artusa.

[Izabela Jastrzembska-Olkowska, tel. 798 035 645]

Spełnione aspekty podstawy programowej liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia dla Język Polski:

I/1/P/11 Uczeń rozumie pojęcie motywu literackiego i toposu, rozpoznaje podstawowe motywy i toposy oraz dostrzega żywotność motywów biblijnych i antycznych w utworach literackich; określa ich rolę w tworzeniu znaczeń uniwersalnych.

I/1/P/15 Uczeń wykorzystuje w interpretacji utworów literackich potrzebne konteksty, szczególnie kontekst historycznoliteracki, historyczny, polityczny, kulturowy, filozoficzny, biograficzny, mitologiczny, biblijny, egzystencjalny.

I/1/R/9 Uczeń rozumie pojęcie archetypu, rozpoznaje archetypy w utworach literackich oraz określa ich rolę w tworzeniu znaczeń uniwersalnych.

I/2/P/5 Uczeń charakteryzuje główne prądy filozoficzne oraz określa ich wpływ na kulturę epoki.

I/2/R/3 Uczeń rozpoznaje nawiązania do tradycji biblijnej i antycznej w kulturze współczesnej.

Lektury obowiązkowe:

P/1 Biblia, w tym fragmenty Księgi Rodzaju, Księgi Hioba, Księgi Koheleta, Pieśni nad Pieśniami, Księgi Psalmów, Apokalipsy wg św. Jana;

Bóstwa i boginie (czas trwania: 1,5 godziny)

Mitologia grecka, poprzez mitologię rzymską, która wiele z niej zaczerpnęła, weszła do dziedzictwa kultury europejskiej i była nieustannie obecna w różnych przejawach życia społecznego, wyjaśniając miejsce człowieka w świecie oraz samo funkcjonowanie świata, jego stworzenie i historię. Z mitologii czerpano wiedzę na temat świata i rozwijano na tej podstawie normy etyczne wyznaczające miejsce człowieka w ustalonym porządku świata. Stanowiąc niewyczerpalne źródło inspiracji dla sztuki, zakorzeniła się silnie w kulturze materialnej Europy. Podczas zajęć porozmawiamy o mitologii greckiej szczodrze reprezentowanej w przestrzeni Gdańska. Zajęcia stanowią doskonałe uzupełnienie materiału omawianego podczas lekcji.

[Izabela Jastrzembska-Olkowska, tel. 798 035 645]

Spełnione aspekty podstawy programowej liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia dla Historia:

III/P/4 Uczeń  charakteryzuje religię starożytnych Greków.

III/P/5 Uczeń rozpoznaje osiągnięcia kulturowe starożytnych Greków.

Spełnione aspekty podstawy programowej liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia dla Język Polski:

I/1/P/15 Uczeń wykorzystuje w interpretacji utworów literackich potrzebne konteksty, szczególnie kontekst historycznoliteracki, historyczny, polityczny, kulturowy, filozoficzny, biograficzny, mitologiczny, biblijny, egzystencjalny.

I/2/P/6 Uczeń odczytuje pozaliterackie teksty kultury, stosując kod właściwy w danej dziedzinie sztuki.

Lektury obowiązkowe:

P/2 Jan Parandowski, Mitologia, część I Grecja;

P/3 Homer, Iliada (fragmenty), Odyseja (fragmenty);

Dla kogo piekło, dla kogo niebo? Sposoby obrazowania kary i nagrody na przykładzie sztuki gdańskiej (czas trwania 1,5 godziny)

Człowiek już od najdawniejszych czasów tłumaczył sobie jak wygląda i funkcjonuje świat i jakie prawa nim rządzą. Wiedział też, że za swoje życie będzie po śmierci rozliczany, jednak poczucie moralności, tak jak i mentalność zmieniały się na przestrzeni wieków. Człowiek podlegał nie tylko władzy świeckiej, ziemskiej, ale i boskiej, które miały warunkować jego postawy. Podczas spotkania sięgniemy w głąb do źródeł literackich i w łatwy sposób znajdziemy ich interpretacje w sztuce.

[Dział Edukacji, 789 449 685]

Spełnione aspekty podstawy programowej liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia dla Język Polski:

III/P/R/1 Doskonalenie umiejętności wyrażania własnych sądów, argumentacji i udziału w dyskusji.

III/P/R/3 Kształcenie umiejętności formułowania i uzasadniania sądów na temat dzieł literackich oraz innych tekstów kultury.

I/R/2/3 Uczeń rozpoznaje nawiązania do tradycji biblijnej i antycznej w kulturze współczesnej.

I/R/2/5 Uczeń rozpoznaje i charakteryzuje główne style w architekturze i sztuce.

III/P/1/1 Uczeń formułuje tezy i argumenty w wypowiedzi ustnej i pisemnej przy użyciu odpowiednich konstrukcji składniowych.

III/P/2/1 Uczeń zgadza się z cudzymi poglądami lub polemizuje z nimi, rzeczowo uzasadniając własne zdanie.

Spełnione aspekty podstawy programowej liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia dla Historia Sztuki:

I/R/2 Uczeń wymienia cechy sztuki poszczególnych epok, kierunków i tendencji.

I/R/3 Uczeń rozumie konteksty kulturowe i uwarunkowania przemian w dziejach sztuki (w tym historyczne, religijne, filozoficzne).

I/R/8 Uczeń porównuje style i kierunki oraz ich wzajemne oddziaływania; uwzględnia źródła inspiracji, wpływ wydarzeń historycznych i kulturalnych oraz estetyki na cechy tych stylów.

II/R/7 Uczeń rozróżnia podstawowe motywy ikonograficzne.

II/R/8 Uczeń wymienia różne funkcje dzieł sztuki, takie jak: sakralna, sepulkralna, estetyczna i dekoracyjna, dydaktyczna, ekspresywna, użytkowa, reprezentacyjna, kommemoratywna, propagandowa, kompensacyjna, mieszkalna i rezydencjonalna, obronna, magiczna.

II/R/10 Uczeń określa funkcję dzieła i wskazuje jej wpływ na kształt dzieła.

II/R/14 Uczeń wskazuje środki stylistyczne i środki ekspresji, które identyfikują analizowane dzieło
z odpowiednim stylem, środowiskiem artystycznym lub autorem.

II/R/15 Uczeń rozpoznaje w dziele sztuki temat i wskazuje jego źródło ikonograficzne.

II/R/16 Uczeń rozpoznaje podstawowe motywy ikonograficzne, świętych chrześcijańskich, bogów greckich i alegorie wybranych pojęć na podstawie atrybutów.

II/R/18 Uczeń formułuje samodzielne, logiczne wypowiedzi argumentacyjne na temat dzieł sztuki.

IV/R/6 Uczeń właściwie stosuje terminy dotyczące opisu treści i formy dzieł sztuk plastycznych.

IV/R/7 Uczeń rozpoznaje i nazywa technikę artystyczną zastosowaną przy wykonywaniu dzieła.

Dom Uphagena

Życie codzienne w epoce Oświecenia

W epoce oświecenia, zwanego wiekiem rozumu i filozofów, doszło do wielu kluczowych odkryć i wynalazków, doszło też do wyodrębnienia się niektórych dyscyplin naukowych. Ludzie oświecenia najbardziej cenili sobie to, co można objąć umysłem, motywem przewodnim epoki był kult rozumu i dążenie do osiągnięcia największej rozumności. Podczas zajęć, na przykładzie zamożnego domu gdańskiego, poznamy warunki życia w epoce Oświecenia, zamieszkiwania bogatych mieszczan i czeladzi, wyposażenie domów, przedmioty codziennego użytku oraz warunki higieniczne. Poruszymy także tematykę następującej w osiemnastym wieku specjalizacji wnętrz (od wielofunkcyjnych do jednofunkcyjnych). Lekcja może stanowić dobre uzupełnienie zajęć na temat epoki Oświecenia, realizowanych na historii i języku polskim.

[Mariola Krzyżewska, 789 449 664]

Spełnione aspekty podstawy programowej liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia dla Historia:

XXIV/P/2 Uczeń wyjaśnia główne idee oświecenia i rozpoznaje dokonania epoki w dziedzinie kultury.

Co jadano w XVIII-wiecznej Europie i w Gdańsku? (czas trwania 1,5 godziny)

Kultura jedzenia jest nieodłącznie związana z człowiekiem i wiele potrafi nam powiedzieć nie tylko o nim samym, ale również o epoce, kulturze czy społeczności, w której żył. W wielu państwach europejskich, w których rozkwitała gospodarka, rozkwitała także sztuka kulinarna i finezja jadalnianych utensyliów. Można to także zauważyć w meblarstwie, czy wyrobach porcelanowych, których kunszt wykonania i wytworność budziły podziw i uznanie. Na zajęciach „Co jadano w XVIII-wiecznej Europie i w Gdańsku?” będziemy mieli okazję odpowiedzieć sobie na to, i na wiele innych pytań związanych, z wytwarzaniem, spożywaniem, serwowaniem i przechowywaniem żywności. 

[Dział Edukacji, 789 449 685]

Spełnione aspekty podstawy programowej liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia dla Język Polski:

III/P/R/1 Doskonalenie umiejętności wyrażania własnych sądów, argumentacji i udziału w dyskusji.

III/P/R/3 Kształcenie umiejętności formułowania i uzasadniania sądów na temat dzieł literackich oraz innych tekstów kultury.

I/R/2/5 Uczeń rozpoznaje i charakteryzuje główne style w architekturze i sztuce.

III/P/1/1 Uczeń formułuje tezy i argumenty w wypowiedzi ustnej i pisemnej przy użyciu odpowiednich konstrukcji składniowych.

III/P/2/1 Uczeń zgadza się z cudzymi poglądami lub polemizuje z nimi, rzeczowo uzasadniając własne zdanie.

Spełnione aspekty podstawy programowej liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia dla Historia Sztuki:

I/R/2 Uczeń wymienia cechy sztuki poszczególnych epok, kierunków i tendencji.

I/R/3 Uczeń rozumie konteksty kulturowe i uwarunkowania przemian w dziejach sztuki (w tym historyczne, religijne, filozoficzne).

I/R/8 Uczeń porównuje style i kierunki oraz ich wzajemne oddziaływania; uwzględnia źródła inspiracji, wpływ wydarzeń historycznych i kulturalnych oraz estetyki na cechy tych stylów.

II/R/7 Uczeń rozróżnia podstawowe motywy ikonograficzne.

II/R/8 Uczeń wymienia różne funkcje dzieł sztuki, takie jak: sakralna, sepulkralna, estetyczna
i dekoracyjna, dydaktyczna, ekspresywna, użytkowa, reprezentacyjna, kommemoratywna, propagandowa, kompensacyjna, mieszkalna i rezydencjonalna, obronna, magiczna.

II/R/10 Uczeń określa funkcję dzieła i wskazuje jej wpływ na kształt dzieła.

II/R/14 Uczeń wskazuje środki stylistyczne i środki ekspresji, które identyfikują analizowane dzieło
z odpowiednim stylem, środowiskiem artystycznym lub autorem.

II/R/15 Uczeń rozpoznaje w dziele sztuki temat i wskazuje jego źródło ikonograficzne.

II/R/16 Uczeń rozpoznaje podstawowe motywy ikonograficzne, świętych chrześcijańskich, bogów greckich i alegorie wybranych pojęć na podstawie atrybutów.

II/R/18 Uczeń formułuje samodzielne, logiczne wypowiedzi argumentacyjne na temat dzieł sztuki.

IV/R/6 Uczeń właściwie stosuje terminy dotyczące opisu treści i formy dzieł sztuk plastycznych.

IV/R/7 Uczeń rozpoznaje i nazywa technikę artystyczną zastosowaną przy wykonywaniu dzieła.

Spełnione aspekty podstawy programowej liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia dla Historia:

I/P/R/2 Uczeń dostrzega zmienność i dynamikę wydarzeń w dziejach, a także ciągłość

procesów historycznych i cywilizacyjnych.

XXIV/P/2 Uczeń wyjaśnia główne idee oświecenia i rozpoznaje dokonania epoki w dziedzinie kultury.

XXIV/R/3 Uczeń charakteryzuje sztukę klasycystyczną.

Dom Uphagena, Dwór Artusa, Ratusz Głównego Miasta

Jak antyk inspirował przez wieki (czas trwania 1,5 godziny)

Starożytność grecko-rzymska inspirowała już od XVI w., a nawet wcześniej, kiedy to w pierwszych wiekach chrześcijanie chcąc podkreślić swe zwycięstwo nad pogaństwem, adaptowali wzorce antyczne do swoich potrzeb, tworząc zupełnie nową sztukę i kulturę. Łączność antyku z różnymi epokami przez wieki była widoczna. W antyku upatrywano piękna idealnego, niedoścignionego, a od Greków i Rzymian chciano się uczyć. Zajęcia będą stwarzać doskonałą okazję do bliższego poznania tego zagadnienia.

[Dział Edukacji, 789 449 685]

Spełnione aspekty podstawy programowej liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia dla Język Polski:

III/P/R/1 Doskonalenie umiejętności wyrażania własnych sądów, argumentacji i udziału w dyskusji.

III/P/1/1 Uczeń formułuje tezy i argumenty w wypowiedzi ustnej i pisemnej przy użyciu odpowiednich konstrukcji składniowych.

III/P/2/1 Uczeń zgadza się z cudzymi poglądami lub polemizuje z nimi, rzeczowo uzasadniając własne zdanie.

Spełnione aspekty podstawy programowej liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia dla Historia Sztuki:

I/R/3 Uczeń rozumie konteksty kulturowe i uwarunkowania przemian w dziejach sztuki (w tym historyczne, religijne, filozoficzne).

I/R/8 Uczeń porównuje style i kierunki oraz ich wzajemne oddziaływania; uwzględnia źródła inspiracji, wpływ wydarzeń historycznych i kulturalnych oraz estetyki na cechy tych stylów.

II/R/7 Uczeń rozróżnia podstawowe motywy ikonograficzne.

II/R/8 Uczeń wymienia różne funkcje dzieł sztuki, takie jak: sakralna, sepulkralna, estetyczna
i dekoracyjna, dydaktyczna, ekspresywna, użytkowa, reprezentacyjna, kommemoratywna, propagandowa, kompensacyjna, mieszkalna i rezydencjonalna, obronna, magiczna.

II/R/10 Uczeń określa funkcję dzieła i wskazuje jej wpływ na kształt dzieła.

II/R/14 Uczeń wskazuje środki stylistyczne i środki ekspresji, które identyfikują analizowane dzieło
z odpowiednim stylem, środowiskiem artystycznym lub autorem.

II/R/15 Uczeń rozpoznaje w dziele sztuki temat i wskazuje jego źródło ikonograficzne.

II/R/18 Uczeń formułuje samodzielne, logiczne wypowiedzi argumentacyjne na temat dzieł sztuki.

IV/R/6 Uczeń właściwie stosuje terminy dotyczące opisu treści i formy dzieł sztuk plastycznych.

IV/R/7 Uczeń rozpoznaje i nazywa technikę artystyczną zastosowaną przy wykonywaniu dzieła.

Muzeum Bursztynu

Bursztynnictwo w Gdańsku

Jednym z najbardziej charakterystycznych symboli Gdańska jest z całą pewnością bursztyn. Ten niezwykły kruszec towarzyszy portowemu miastu od samego początku jego historii. Gdańsk uważany jest powszechnie za Światową Stolicę Bursztynu. Szacuje się, że miasto skupia ok. 70% światowej produkcji biżuterii i wyrobów bursztynowych. Tutaj działa także Światowa Rada Bursztynu. W jej pracach uczestniczy kilkunastu specjalistów z całego świata, zajmujących się badaniem bursztynu, jego historii, właściwości i złóż. Podczas zajęć porozmawiamy o sposobach wydobywania bursztynu na terenie Gdańska. Omówimy także rozwój sztuki bursztynniczej od pradziejów przez starożytność, średniowiecze, ze szczególnym naciskiem na czasy nowożytne, „złoty okres”, aż do początku XX wieku.

[Renata Adamowicz, 506 703 664]

Spełnione aspekty podstawy programowej liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia dla Historia:

VIII/R/1 Uczeń opisuje formy produkcji i handlu w średniowieczu.

VIII/R/2 Uczeń charakteryzuje genezę, rozwój i rolę średniowiecznych miast, z uwzględnieniem miejskich republik kupieckich.

Bursztyn jako dobro lokalne i kulturowe (czas trwania 1,5 godziny)

Bursztynowe wyroby już od najdawniejszych czasów stanowiły nieodłączny element kultury europejskiej, służyły one za ozdobę ciała oraz stroju, podarek dyplomatyczny czy obiekt kultu. Podobnie, jak przed wiekami, tak i dziś chcemy otaczać się pięknymi przedmiotami. Chcemy, aby cieszyły nasze oczy, podkreślały indywidualność, a nawet status majątkowy, czy po prostu dobry gust, czego przejawy możemy zobaczyć we współczesnym dizajnie. Tego, co jest tradycją, a co innowacją będziemy mieli okazję dowiedzieć się na przykładach wyrobów pochodzących z różnych okresów dziejowych. 

[Dział Edukacji, 789 449 685]

Spełnione aspekty podstawy programowej liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia dla Język Polski:

III/P/R/1  Doskonalenie umiejętności wyrażania własnych sądów, argumentacji i udziału w dyskusji.

III/P/R/3 Kształcenie umiejętności formułowania i uzasadniania sądów na temat dzieł literackich oraz innych tekstów kultury.

I/R/2/3 Uczeń rozpoznaje nawiązania do tradycji biblijnej i antycznej w kulturze współczesnej.

I/R/2/5 Uczeń rozpoznaje i charakteryzuje główne style w architekturze i sztuce.

III/P/1/1 Uczeń formułuje tezy i argumenty w wypowiedzi ustnej i pisemnej przy użyciu odpowiednich konstrukcji składniowych.

III/P/2/1 Uczeń zgadza się z cudzymi poglądami lub polemizuje z nimi, rzeczowo uzasadniając własne zdanie.

Spełnione aspekty podstawy programowej liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia dla Historia Sztuki:

I/R/2 Uczeń wymienia cechy sztuki poszczególnych epok, kierunków i tendencji.

I/R/3 – Uczeń rozumie konteksty kulturowe i uwarunkowania przemian w dziejach sztuki (w tym historyczne, religijne, filozoficzne).

I/R/8 Uczeń porównuje style i kierunki oraz ich wzajemne oddziaływania; uwzględnia źródła inspiracji, wpływ wydarzeń historycznych i kulturalnych oraz estetyki na cechy tych stylów.

II/R/7 Uczeń rozróżnia podstawowe motywy ikonograficzne.

II/R/8 Uczeń wymienia różne funkcje dzieł sztuki, takie jak: sakralna, sepulkralna, estetyczna i dekoracyjna, dydaktyczna, ekspresywna, użytkowa, reprezentacyjna, kommemoratywna, propagandowa, kompensacyjna, mieszkalna i rezydencjonalna, obronna, magiczna.

II/R/10 Uczeń określa funkcję dzieła i wskazuje jej wpływ na kształt dzieła.

II/R/14 Uczeń wskazuje środki stylistyczne i środki ekspresji, które identyfikują analizowane dzieło
z odpowiednim stylem, środowiskiem artystycznym lub autorem.

II/R/15 Uczeń rozpoznaje w dziele sztuki temat i wskazuje jego źródło ikonograficzne.

II/R/16 Uczeń rozpoznaje podstawowe motywy ikonograficzne, świętych chrześcijańskich, bogów greckich
i alegorie wybranych pojęć na podstawie atrybutów.

II/R/18 Uczeń formułuje samodzielne, logiczne wypowiedzi argumentacyjne na temat dzieł sztuki.

IV/R/6 Uczeń właściwie stosuje terminy dotyczące opisu treści i formy dzieł sztuk plastycznych.

IV/R/7 Uczeń rozpoznaje i nazywa technikę artystyczną zastosowaną przy wykonywaniu dzieła.

Muzeum Nauki Gdańskiej

Zagubieni w przestrzeni

Lekcja tematycznie obejmuje zadania z geometrii przestrzennej (3D). Poruszane są zagadnienia wzajemnego przenikania się czasu i przestrzeni. Pomiar położenia oddalonego punktu prowadzony jest prostymi przyrządami, które znane są w Europie co najmniej od XV wieku. Wykorzystujemy ‘magiczną moc trójkątów’, którą odkryli (i zazdrośnie strzegli) kapłani w starożytnym Egipcie. Wstęp do lekcji stanowi cytat z „Czarodziejskiej góry” Thomasa Manna. Po krótkim wprowadzeniu teoretycznym (prezentacja) uczniowie sami dokonują pomiarów i prowadzą ich analizę; słowem czują się jak XIX-wieczni mierniczy świata lub nawigacyjny oficer na statku.

[Monika Głowińska, 512 418 733]

Muzeum Poczty Polskiej w Gdańsku

Obrona Poczty Polskiej w Gdańsku

Urząd Pocztowy Gdańsk 1 stał się od 1930 głównym polskim urzędem pocztowym w Gdańsku. Mieściła się w nim między innymi centrala telefoniczna z bezpośrednim połączeniem z Polską. Szacuje się, że w 1939 na Poczcie Polskiej pracowało nieco ponad 100 osób. Atak na Pocztę Polską rozpoczął się 1 września 1939 roku o godz. 4:45 równocześnie z rozpoczęciem ostrzału Westerplatte przez pancernik Schleswig-Holstein. W skład sił niemieckich wchodziły: specjalny oddział gdańskiej Policji Porządkowej (Schutzpolizei) oraz pododdziały SS Wachsturmbann „E” i SS-Heimwehr Danzig. Oddziały te dysponowały oprócz broni ręcznej trzema samochodami pancernymi ADGZ. W gmachu Poczty Polskiej przebywało 43 pocztowców polskich z Gdańska, 10 pocztowców delegowanych z Gdyni i Bydgoszczy oraz jeden kolejarz polski z Gdańska. Dysponowali oni trzema lekkimi karabinami maszynowym, pistoletami i karabinami oraz pewną liczbą granatów ręcznych. Poza tym w budynku przebywali jeszcze: dozorca domu, jego żona i ich 10-letnia wychowanica. Lekcja przedstawia wydarzenia, które rozegrały się w siedzibie Muzeum Poczty 1 września 1939 roku. Wspólnie spróbujemy zrozumieć, dlaczego Poczta stała się miejscem jednej z pierwszych bitew II wojny światowej.

[Kasa 789 449 667]

Spełnione aspekty podstawy programowej liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia dla Historia:

XLVI/P/3 Uczeń charakteryzuje etapy wojny obronnej, podaje przykłady bohaterstwa obrońców, w tym: Westerplatte, Poczty Polskiej, Mokrej, Wizny, bitwy nad Bzurą, Warszawy, Kocka i zbrodni wojennych dokonanych przez agresorów, w tym w: Wieluniu, Bydgoszczy, Katowicach, Grodnie.

XLVI/R/2 Uczeń przedstawia polską strategię obrony i rozmieszczenie wojsk.

Polacy w Wolnym Mieście Gdańsku 1920 – 1939

Nasza lekcja opowiada o sytuacji politycznej, społecznej, religijnej i ekonomicznej na terenie WMG. Omawia także zagadnienie obrony Poczty Polskiej w Gdańsku, jako wyrazu silnego poczucia patriotyzmu Polonii gdańskiej. Na przykładzie znanych rodów gdańskich narodowości polskiej ukazuje losy Polaków podczas II wojny światowej oraz po jej zakończeniu. Podczas zajęć wysłuchamy wspomnień gdańszczan, którzy pomogą nam odpowiedzieć na pytanie, co znaczyło być Polakiem w Wolnym Mieście Gdańsku i dlaczego Polacy stanęli do obrony Poczty Polskiej?

[Kasa 789 449 667]

Spełnione aspekty podstawy programowej liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia dla Historia:

XL/R/3 Uczeń wyjaśnia przyczyny i opisuje przejawy kryzysu demokracji w okresie międzywojennym.

XLV/P/2 Uczeń wyjaśnia wpływ polityki hitlerowskich Niemiec na rozbijanie systemu wersalskiego.

XLVI/P/1 Uczeń charakteryzuje położenie międzynarodowe Polski w przededniu wybuchu
II wojny światowej.

Spełnione aspekty podstawy programowej liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia dla Język Polski:

I/1/P/9 Uczeń rozpoznaje tematykę i problematykę poznanych tekstów oraz jej związek z programami epoki literackiej, zjawiskami społecznymi, historycznymi, egzystencjalnymi i estetycznymi; poddaje ją refleksji.

Spełnione aspekty podstawy programowej liceum ogólnokształcącego, technikum dla Wiedza o Społeczeństwie:

IV/P/7 Uczeń wykazuje różnice w przestrzeganiu praw człowieka w państwie demokratycznym i niedemokratycznym; przedstawia problem łamania praw człowieka w wybranym państwie niedemokratycznym.

Ostatnia aktualizacja : 03.09.2019 12:21
Autor treści : Monika Kryger

Informacja o cookies!

Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do Twoich potrzeb. Każdy może zaakceptować pliki cookies albo ma możliwość wyłączenia ich w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje