Przejdź do treści głównej

Szkoły podstawowe I-III

OFERTA EDUKACYJNA MUZEUM GDAŃSKA NA ROK SZKOLNY 2019/2020

SZKOŁY PODSTAWOWE I-III

Nasze lekcje muzealne poświęcamy wybitnym gdańskim zabytkom oraz historii i dziedzictwu naszego miasta. Staramy się pokazać, jaką wartość niesie ze sobą wspólna tożsamość miejsca i ludzi. Dlatego szczególny nacisk kładziemy na kontakt z zabytkiem i namacalnymi świadkami historii.

Lekcje prowadzone są przez cztery dni w tygodniu: we wtorki o godzinie 10.15 oraz od  środy do piątku o godzinie 10.15 i 12.00. Zajęcia trwają jedną godzinę zegarową (chyba że w nawiasie podano inaczej).

Opłata za udział w zajęciach wynosi 8 złotych od uczestnika i jest pobierana niezależnie od wieku, a także w dzień wolnego wstępu. Liczba opiekunów grup zwolnionych z opłat to dwóch przy grupie do 20 uczestników, trzech przy grupie 21–30 uczestników.

Uczestników Akademii Gdańskich Lwiątek obejmuje 50% rabat na lekcje: Ratusz Głównego Miasta – mała historia zabytku, Dwór Artusa – mała historia zabytku, Dom Uphagena – mała historia zabytku oraz zwiedzanie z przewodnikiem Muzeum Bursztynu.

Rezerwacji zajęć prosimy dokonywać telefonicznie pod numerem wskazanym przy każdym temacie zajęć.

Prosimy, by w zajęciach brała udział tylko jedna klasa – wspólna i zgodna praca uczestników jest dla nas bardzo ważna.

Prosimy także o punktualne przychodzenie na zajęcia oraz niezwłoczną informację telefoniczną w przypadku rezygnacji z zajęć. Ze względów organizacyjnych zastrzegamy, że grupa spóźniona bez uprzedzenia ponad 15 minut może nie zostać przyjęta.

W naszej ofercie posiadamy zajęcia dedykowane osobom z niepełnosprawnościami oraz dla grup integracyjnych i szkół specjalnych.

[Dział Edukacji, 789 449 685]

„Powiedz mi – a zapomnę. Pokaż – a zapamiętam. Pozwól zrobić – a zrozumiem.” Zgodnie z tą Konfucjuszowską zasadą zajęcia dla uczniów klas I-III przygotowujemy uwzględniając rozmaite dziecięce aktywności. To lekcje warte wypieków na twarzy!

Ratusz Głównego Miasta

Ratusz Głównego Miasta – mała historia zabytku

Dziś w Ratuszu Głównego Miasta mamy muzeum, ale czy tak było zawsze? Wspólnie z edukatorem wyruszymy w podróż do dawnego Gdańska, w którym władzę sprawowali królowie i zamożni gdańszczanie. Zabytkowe wnętrza podpowiedzą nam, jakie wartości były ważne dla gdańszczan z odległej przeszłości.

[Dział Edukacji, 789 449 685]

Spełnione aspekty podstawy programowej dla Język Polski klasa I-III

I/1/1 Uczeń słucha z uwagą wypowiedzi nauczyciela, innych osób z otoczenia, w różnych sytuacjach życiowych, wymagających komunikacji i wzajemnego zrozumienia; okazuje szacunek wypowiadającej się osobie.

I/1/4 Uczeń słucha uważnie wypowiedzi osób podczas uroczystości, koncertów, przedstawień, świąt narodowych i innych zdarzeń kulturalnych; przejawia zachowanie adekwatne do sytuacji; słucha tekstów interpretowanych artystycznie, szuka własnych wzorców poprawnej artykulacji i interpretacji słownej w języku ojczystym.

Herb Gdańska

„Kto Ty jesteś? Polak mały! Jaki znak Twój? Orzeł biały!” Podczas zajęć postaramy się wytłumaczyć dzieciom, czym jest herb i dlaczego przywiązujemy do niego tak wielkie znaczenie? Poznamy również dzieje herbu naszego miasta i dramatyczne okoliczności, jakie towarzyszyły jego przemianom.

[Dział Edukacji, 789 449 685]

Spełnione aspekty podstawy programowej dla Język Polski klasa I-III

I/1/1 Uczeń słucha z uwagą wypowiedzi nauczyciela, innych osób z otoczenia, w różnych sytuacjach życiowych, wymagających komunikacji i wzajemnego zrozumienia; okazuje szacunek wypowiadającej się osobie.

I/1/4 Uczeń słucha uważnie wypowiedzi osób podczas uroczystości, koncertów, przedstawień, świąt narodowych i innych zdarzeń kulturalnych; przejawia zachowanie adekwatne do sytuacji; słucha tekstów interpretowanych artystycznie, szuka własnych wzorców poprawnej artykulacji i interpretacji słownej w języku ojczystym.

Tajemnice medycyny (klasy II – III) zajęcia warsztatowe w sali edukacyjnej

Pierwsi lekarze i szpitale, a także medyczne praktyki nie przypominają nam wcale dzisiejszych. Jak radzili sobie dawni medycy, jakie mieli instrumenty do dyspozycji i co właściwie leczyli? Jeśli jesteście ciekawi odpowiedzi na te pytania, znajdziecie je właśnie podczas naszej lekcji.   

[Krzysztof Kucharski, 789 449 683]

Spełnione aspekty podstawy programowej dla Język Polski klasa I-III

I/1/1 Uczeń słucha z uwagą wypowiedzi nauczyciela, innych osób z otoczenia, w różnych sytuacjach życiowych, wymagających komunikacji i wzajemnego zrozumienia; okazuje szacunek wypowiadającej się osobie.

I/1/4 Uczeń słucha uważnie wypowiedzi osób podczas uroczystości, koncertów, przedstawień, świąt narodowych i innych zdarzeń kulturalnych; przejawia zachowanie adekwatne do sytuacji; słucha tekstów interpretowanych artystycznie, szuka własnych wzorców poprawnej artykulacji i interpretacji słownej w języku ojczystym.

Historia pisma (klasy III) zajęcia warsztatowe w sali edukacyjnej

Skąd się wzięły litery, czyli jak pisali ludzie, gdy nie istniał alfabet? Lekcja poświęcona różnym kodom i systemom graficznym, jakie wytworzyli ludzie, by móc komunikować się na odległość. Ciekawe? Zapraszamy do wspólnego odkrywania różnych wzorów pism.

[Krzysztof Kucharski, 789 449 683]

Spełnione aspekty podstawy programowej dla Język Polski klasa I-III

I/1/1 Uczeń słucha z uwagą wypowiedzi nauczyciela, innych osób z otoczenia, w różnych sytuacjach życiowych, wymagających komunikacji i wzajemnego zrozumienia; okazuje szacunek wypowiadającej się osobie.

I/1/4 Uczeń słucha uważnie wypowiedzi osób podczas uroczystości, koncertów, przedstawień, świąt narodowych i innych zdarzeń kulturalnych; przejawia zachowanie adekwatne do sytuacji; słucha tekstów interpretowanych artystycznie, szuka własnych wzorców poprawnej artykulacji i interpretacji słownej w języku ojczystym.

Dwór Artusa

Dwór Artusa – mała historia zabytku

Lekcja wprowadzająca do dziejów tego wyjątkowego gdańskiego zabytku, tak silnie związanego z naszym miastem. Czym jest Dwór Artusa? Skąd wzięła się jego nazwa? Co się tu działo, zanim powstało muzeum? Postaramy się odpowiedzieć na wszystkie pytania!

[Dział Edukacji, 789 449 685]

Spełnione aspekty podstawy programowej dla Język Polski klasa I-III

I/1/1 Uczeń słucha z uwagą wypowiedzi nauczyciela, innych osób z otoczenia, w różnych sytuacjach życiowych, wymagających komunikacji i wzajemnego zrozumienia; okazuje szacunek wypowiadającej się osobie.

I/1/4 Uczeń słucha uważnie wypowiedzi osób podczas uroczystości, koncertów, przedstawień, świąt narodowych i innych zdarzeń kulturalnych; przejawia zachowanie adekwatne do sytuacji; słucha tekstów interpretowanych artystycznie, szuka własnych wzorców poprawnej artykulacji i interpretacji słownej w języku ojczystym.

Panienka z okienka

Hedwiga, czyli Panienki z okienka to fikcyjna postać gdańskiej mieszczanki, stworzona przez  Jadwigę Łuszczewską (Deotymę). Akacja powieści toczy się w Gdańsku w XVII wieku i opowiada dzieje miłości marynarza królewskiej floty wojennej i pięknej dziewczyny uratowanej z tureckiej niewoli i wychowanej przez gdańskiego rzemieślnika. Mamy dla Was niespodziankę. Oto Panienka z okienka zamieszkała w Nowym Domu Ławy i czeka na dzieci, by opowiedzieć im o swoim życiu dawnym Gdańsku! Zaprosi nas także do swojego pokoiku, gdzie razem wyjrzymy przez okno.

[Dział Edukacji, 789 449 685]

Spełnione aspekty podstawy programowej dla Język Polski klasa I-III

I/1/1 Uczeń słucha z uwagą wypowiedzi nauczyciela, innych osób z otoczenia, w różnych sytuacjach życiowych, wymagających komunikacji i wzajemnego zrozumienia; okazuje szacunek wypowiadającej się osobie.

I/1/4 Uczeń słucha uważnie wypowiedzi osób podczas uroczystości, koncertów, przedstawień, świąt narodowych i innych zdarzeń kulturalnych; przejawia zachowanie adekwatne do sytuacji; słucha tekstów interpretowanych artystycznie, szuka własnych wzorców poprawnej artykulacji i interpretacji słownej w języku ojczystym.

Rycerze króla Artura

Kim był legendarny król Artur i jego rycerze? Jaki ma związek z naszym miastem? Jaki wpływ miały legendy arturiańskie na średniowiecznego rycerza? Kto i jak mógł nim zostać oraz jakie były jego obyczaje, stroje i uzbrojenie? Razem ze średniowiecznym wojownikiem udamy się na wyprawę do czasów, gdy Dwór Artusa tętnił życiem, a gdańszczanie zdobywali laury w rycerskich turniejach.

[Dział Edukacji, 789 449 685]

Spełnione aspekty podstawy programowej dla Język Polski klasa I-III

I/1/1 Uczeń słucha z uwagą wypowiedzi nauczyciela, innych osób z otoczenia, w różnych sytuacjach życiowych, wymagających komunikacji i wzajemnego zrozumienia; okazuje szacunek wypowiadającej się osobie.

I/1/4 Uczeń słucha uważnie wypowiedzi osób podczas uroczystości, koncertów, przedstawień, świąt narodowych i innych zdarzeń kulturalnych; przejawia zachowanie adekwatne do sytuacji; słucha tekstów interpretowanych artystycznie, szuka własnych wzorców poprawnej artykulacji i interpretacji słownej w języku ojczystym.

W świecie morskich rozbójników

Czy byli dobrzy i źli morscy rozbójnicy? Co Gdańsk zawdzięcza korsarzom? W czasie zajęć porozmawiamy o gdańskich i polskich tradycjach morskich, znaczeniu nadmorskiego położenia Gdańska dla samego miasta i Polski. Poznamy historię słynnych kaprów oraz sposoby walki na morzu. Wszystkie ręce na pokład!

[Dział Edukacji, 789 449 685]

Spełnione aspekty podstawy programowej dla Język Polski klasa I-III

I/1/1 Uczeń słucha z uwagą wypowiedzi nauczyciela, innych osób z otoczenia, w różnych sytuacjach życiowych, wymagających komunikacji i wzajemnego zrozumienia; okazuje szacunek wypowiadającej się osobie.

I/1/4 Uczeń słucha uważnie wypowiedzi osób podczas uroczystości, koncertów, przedstawień, świąt narodowych i innych zdarzeń kulturalnych; przejawia zachowanie adekwatne do sytuacji; słucha tekstów interpretowanych artystycznie, szuka własnych wzorców poprawnej artykulacji i interpretacji słownej w języku ojczystym.

Dom Uphagena

Dom Uphagena – mała historia zabytku

Dom Uphagena po dziś dzień zachował charakter nadany mu przez słynnego właściciela. Stało się tak dzięki testamentowi Jana Uphagena, który zabronił swym spadkobiercom zmian w wystroju domu. Dzięki temu można było w 1911 roku utworzyć tu muzeum wnętrz. Obecnie jest to jedyna w Polsce i jedna z nielicznych w Europie kamienic mieszczańskich z XVIII wieku udostępnionych do zwiedzania! Dzięki niej odkryjemy, jak niegdyś żyli gdańszczanie, a także jakie tajemnice skrywały ich domy… Zajęcia pomyślane jako wprowadzenie do historii zabytku. Po zakończeniu zwiedzania uczniowie uczestniczą w pierwszym etapie Konkursu Dla Dzieci (edycja XXII), który odbywa się pod honorowym patronatem Marszałka Województwa Pomorskiego i Prezydent Miasta Gdańska.

[Dział Edukacji, 789 449 685]

Spełnione aspekty podstawy programowej dla Język Polski klasa I-III

I/1/1 Uczeń słucha z uwagą wypowiedzi nauczyciela, innych osób z otoczenia, w różnych sytuacjach życiowych, wymagających komunikacji i wzajemnego zrozumienia; okazuje szacunek wypowiadającej się osobie.

I/1/4 Uczeń słucha uważnie wypowiedzi osób podczas uroczystości, koncertów, przedstawień, świąt narodowych i innych zdarzeń kulturalnych; przejawia zachowanie adekwatne do sytuacji; słucha tekstów interpretowanych artystycznie, szuka własnych wzorców poprawnej artykulacji i interpretacji słownej w języku ojczystym.

Muzeum Bursztynu

Bursztynowe legendy

Wiele jest legend poświęconych pochodzeniu jantaru. Niektóre są tak niezwykłe jak sam bursztyn. Razem poznamy najciekawsze legendy związane z bursztynem (o Faetonie, o bursztynowym słońcu, o Kurcie i bursztynie) i poszukamy odpowiedzi, czym naprawdę jest bursztyn i jaka jest różnica między legendami a rzeczywistością.

[Ewa Pawlęga, 789 449 649]

Spełnione aspekty podstawy programowej dla Język Polski klasa I-III

I/1/1 Uczeń słucha z uwagą wypowiedzi nauczyciela, innych osób z otoczenia, w różnych sytuacjach życiowych, wymagających komunikacji i wzajemnego zrozumienia; okazuje szacunek wypowiadającej się osobie.

I/1/4 Uczeń słucha uważnie wypowiedzi osób podczas uroczystości, koncertów, przedstawień, świąt narodowych i innych zdarzeń kulturalnych; przejawia zachowanie adekwatne do sytuacji; słucha tekstów interpretowanych artystycznie, szuka własnych wzorców poprawnej artykulacji i interpretacji słownej w języku ojczystym.

 

Zwiedzanie z przewodnikiem

Ruch to zdrowie! A spacer po muzeum połączony z odkrywaniem historii bursztynu i bursztynnictwa oraz dziejów Zespołu Przedbramia to podwójna frajda. Niezależnie od pogody zapraszamy do zwiedzania muzeum. Dzięki komentarzowi przewodnika lepiej poznamy historię bursztynu i bursztynnictwa oraz wystawę historyczną związaną z Zespołem Przedbramia. Uwaga! Podczas zajęć możemy skorzystać z multimediów, w tym projekcji filmów.

[Jolanta Chomko, 512 418 754]

Spełnione aspekty podstawy programowej dla Język Polski klasa I-III

I/1/1 Uczeń słucha z uwagą wypowiedzi nauczyciela, innych osób z otoczenia, w różnych sytuacjach życiowych, wymagających komunikacji i wzajemnego zrozumienia; okazuje szacunek wypowiadającej się osobie.

I/1/4 Uczeń słucha uważnie wypowiedzi osób podczas uroczystości, koncertów, przedstawień, świąt narodowych i innych zdarzeń kulturalnych; przejawia zachowanie adekwatne do sytuacji; słucha tekstów interpretowanych artystycznie, szuka własnych wzorców poprawnej artykulacji i interpretacji słownej w języku ojczystym.

Muzeum Poczty Polskiej w Gdańsku

Jak podróżują listy i kartki?

Jaką drogę pokonuje korespondencja pomiędzy nadawcą i odbiorcą? Doskonałą okazją, by się tego dowiedzieć jest lekcja połączona z zabawą w urząd pocztowy. Tutaj dowiemy się, co się dzieje z listami wrzuconymi do skrzynki, wykonamy własne kartki pocztowe, a także usłyszymy, jak należy poprawnie zachowywać się w urzędach publicznych.

[Kasa 789 449 667]

Spełnione aspekty podstawy programowej dla Język Polski klasa I-III

I/1/1 Uczeń słucha z uwagą wypowiedzi nauczyciela, innych osób z otoczenia, w różnych sytuacjach życiowych, wymagających komunikacji i wzajemnego zrozumienia; okazuje szacunek wypowiadającej się osobie.

I/1/4 Uczeń słucha uważnie wypowiedzi osób podczas uroczystości, koncertów, przedstawień, świąt narodowych i innych zdarzeń kulturalnych; przejawia zachowanie adekwatne do sytuacji; słucha tekstów interpretowanych artystycznie, szuka własnych wzorców poprawnej artykulacji i interpretacji słownej w języku ojczystym.

Muzeum Nauki Gdańskiej

Jak działają zegary? (klasy III)

Tik, tak, tik, tak… Nasza lekcja połączona z tajemniczym eksperymentem objaśnia działanie zegarów różnego typu. Dowiemy się, czym jest energia, drgania rezonansowe oraz jak należy pojmować zjawisko czasu. Czas start!

[Monika Głowińska, 512 418 733]

Spełnione aspekty podstawy programowej dla Język Polski klasa I-III

I/1/1 Uczeń słucha z uwagą wypowiedzi nauczyciela, innych osób z otoczenia, w różnych sytuacjach życiowych, wymagających komunikacji i wzajemnego zrozumienia; okazuje szacunek wypowiadającej się osobie.

I/1/4 Uczeń słucha uważnie wypowiedzi osób podczas uroczystości, koncertów, przedstawień, świąt narodowych i innych zdarzeń kulturalnych; przejawia zachowanie adekwatne do sytuacji; słucha tekstów interpretowanych artystycznie, szuka własnych wzorców poprawnej artykulacji i interpretacji słownej w języku ojczystym.

Układ słoneczny jako zegar o ośmiu tarczach (klasy III)

Daleko, jak stąd do księżyca? Co to właściwie znaczy? Podczas zajęć przedstawimy doświadczalnie skalę wielkości Układu Słonecznego. Powiemy także, jakie mamy praktyczne korzyści z  obserwacji położenia planet.

[Monika Głowińska, 512 418 733]

Spełnione aspekty podstawy programowej dla Język Polski klasa I-III

I/1/1 Uczeń słucha z uwagą wypowiedzi nauczyciela, innych osób z otoczenia, w różnych sytuacjach życiowych, wymagających komunikacji i wzajemnego zrozumienia; okazuje szacunek wypowiadającej się osobie.

I/1/4 Uczeń słucha uważnie wypowiedzi osób podczas uroczystości, koncertów, przedstawień, świąt narodowych i innych zdarzeń kulturalnych; przejawia zachowanie adekwatne do sytuacji; słucha tekstów interpretowanych artystycznie, szuka własnych wzorców poprawnej artykulacji i interpretacji słownej w języku ojczystym.

Ostatnia aktualizacja : 08.10.2019 13:14
Autor treści : Monika Kryger

Informacja o cookies!

Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do Twoich potrzeb. Każdy może zaakceptować pliki cookies albo ma możliwość wyłączenia ich w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje