Przejdź do treści głównej

Oferta dla szkół i przedszkoli 2020/2021

Przewiń w dół

OFERTA DLA SZKÓŁ I PRZEDSZKOLI 2020/2021

Nasze lekcje muzealne poświęcamy wybitnym gdańskim zabytkom oraz historii i dziedzictwu naszego miasta. Staramy się pokazać, jaką wartość niesie ze sobą wspólna tożsamość miejsca i ludzi. Dlatego szczególny nacisk kładziemy na kontakt z zabytkiem i namacalnymi świadkami historii.

Lekcje prowadzone są przez cztery dni w tygodniu: we wtorki o godzinie 10.15 oraz od  środy do piątku o godzinie 10.15 i 12.00. Zajęcia trwają jedną godzinę zegarową.

Opłata za udział w zajęciach wynosi 8 złotych od uczestnika i jest pobierana niezależnie od wieku, a także w dzień wolnego wstępu. Liczba opiekunów grup zwolnionych z opłat to dwóch przy grupie do 20 uczestników, trzech przy grupie 21–30 uczestników.

Uczestników Akademii Gdańskich Lwiątek obejmuje 50% rabat na lekcję: Dwór Artusa – mała historia zabytku.

Rezerwacji zajęć prosimy dokonywać telefonicznie pod numerem wskazanym przy każdym temacie zajęć.

Prosimy, by w zajęciach brała udział tylko jedna klasa – wspólna i zgodna praca uczestników jest dla nas bardzo ważna.

Prosimy także o punktualne przychodzenie na zajęcia oraz niezwłoczną informację telefoniczną w przypadku rezygnacji z zajęć. Ze względów organizacyjnych zastrzegamy, że grupa spóźniona bez uprzedzenia ponad 15 minut może nie zostać przyjęta.

W naszej ofercie posiadamy zajęcia dedykowane osobom z niepełnosprawnościami oraz dla grup integracyjnych i szkół specjalnych.

[Dział Edukacji, 514 222 205]

 

PRZEDSZKOLA I ZERÓWKI:

Ratusz Głównego Miasta

Dawno, dawno temu... Legendy gdańskie

Zajęcia poświęcone najpiękniejszym gdańskim legendom związanym z Ratuszem Głównego Miasta. ”Papuga Jana Heweliusza” czy „Ferber, Cerber ma trzy głowy!” to utwory ze zbioru mistrza dziejów bajecznych miasta – Profesora Jerzego Sampa. Ta baśniowa atmosfera wprowadzi dzieci do zabytkowych wnętrz i pozwoli lepiej zrozumieć znaczenie własnego dziedzictwa.

[Dział Edukacji, 514 222 205]

Dwór Artusa

W świecie morskich rozbójników

Spotkanie to poświęcamy morskiemu dziedzictwu miasta. Poprzez postacie kaprów i morskich awanturników łagodnie wejdziemy w tematykę roli morza i znaczenia nadmorskiego położenia naszego miasta. Ahoj przygodo!

[Dział Edukacji, 514 222 205]

 

SZKOŁY PODSTAWOWE I-III:

Ratusz Głównego Miasta

 

Herb Gdańska

„Kto Ty jesteś? Polak mały! Jaki znak Twój? Orzeł biały!” Podczas zajęć postaramy się wytłumaczyć dzieciom, czym jest herb i dlaczego przywiązujemy do niego tak wielkie znaczenie? Poznamy również dzieje herbu naszego miasta i dramatyczne okoliczności, jakie towarzyszyły jego przemianom.

[Dział Edukacji, 514 222 205]

Spełnione aspekty podstawy programowej dla Język Polski klasa I-III

I/1/1 Uczeń słucha z uwagą wypowiedzi nauczyciela, innych osób z otoczenia, w różnych sytuacjach życiowych, wymagających komunikacji i wzajemnego zrozumienia; okazuje szacunek wypowiadającej się osobie.

I/1/4 Uczeń słucha uważnie wypowiedzi osób podczas uroczystości, koncertów, przedstawień, świąt narodowych i innych zdarzeń kulturalnych; przejawia zachowanie adekwatne do sytuacji; słucha tekstów interpretowanych artystycznie, szuka własnych wzorców poprawnej artykulacji i interpretacji słownej w języku ojczystym.

Dwór Artusa

Dwór Artusa – mała historia zabytku

Lekcja wprowadzająca do dziejów tego wyjątkowego gdańskiego zabytku, tak silnie związanego z naszym miastem. Czym jest Dwór Artusa? Skąd wzięła się jego nazwa? Co się tu działo, zanim powstało muzeum? Postaramy się odpowiedzieć na wszystkie pytania!

[Dział Edukacji, 514 222 205]

Spełnione aspekty podstawy programowej dla Język Polski klasa I-III

I/1/1 Uczeń słucha z uwagą wypowiedzi nauczyciela, innych osób z otoczenia, w różnych sytuacjach życiowych, wymagających komunikacji i wzajemnego zrozumienia; okazuje szacunek wypowiadającej się osobie.

I/1/4 Uczeń słucha uważnie wypowiedzi osób podczas uroczystości, koncertów, przedstawień, świąt narodowych i innych zdarzeń kulturalnych; przejawia zachowanie adekwatne do sytuacji; słucha tekstów interpretowanych artystycznie, szuka własnych wzorców poprawnej artykulacji i interpretacji słownej w języku ojczystym.

Rycerze króla Artura

Kim był legendarny król Artur i jego rycerze? Jaki ma związek z naszym miastem? Jaki wpływ miały legendy arturiańskie na średniowiecznego rycerza? Kto i jak mógł nim zostać oraz jakie były jego obyczaje, stroje i uzbrojenie? Razem ze średniowiecznym wojownikiem udamy się na wyprawę do czasów, gdy Dwór Artusa tętnił życiem, a gdańszczanie zdobywali laury w rycerskich turniejach.

[Dział Edukacji, 514 222 205]

Spełnione aspekty podstawy programowej dla Język Polski klasa I-III

I/1/1 Uczeń słucha z uwagą wypowiedzi nauczyciela, innych osób z otoczenia, w różnych sytuacjach życiowych, wymagających komunikacji i wzajemnego zrozumienia; okazuje szacunek wypowiadającej się osobie.

I/1/4 Uczeń słucha uważnie wypowiedzi osób podczas uroczystości, koncertów, przedstawień, świąt narodowych i innych zdarzeń kulturalnych; przejawia zachowanie adekwatne do sytuacji; słucha tekstów interpretowanych artystycznie, szuka własnych wzorców poprawnej artykulacji i interpretacji słownej w języku ojczystym.

W świecie morskich rozbójników

Czy byli dobrzy i źli morscy rozbójnicy? Co Gdańsk zawdzięcza korsarzom? W czasie zajęć porozmawiamy o gdańskich i polskich tradycjach morskich, znaczeniu nadmorskiego położenia Gdańska dla samego miasta i Polski. Poznamy historię słynnych kaprów oraz sposoby walki na morzu. Wszystkie ręce na pokład!

[Dział Edukacji, 514 222 205]

Spełnione aspekty podstawy programowej dla Język Polski klasa I-III

I/1/1 Uczeń słucha z uwagą wypowiedzi nauczyciela, innych osób z otoczenia, w różnych sytuacjach życiowych, wymagających komunikacji i wzajemnego zrozumienia; okazuje szacunek wypowiadającej się osobie.

I/1/4 Uczeń słucha uważnie wypowiedzi osób podczas uroczystości, koncertów, przedstawień, świąt narodowych i innych zdarzeń kulturalnych; przejawia zachowanie adekwatne do sytuacji; słucha tekstów interpretowanych artystycznie, szuka własnych wzorców poprawnej artykulacji i interpretacji słownej w języku ojczystym.

 

SZKOŁY PODSTAWOWE IV-VIII:

Ratusz Głównego Miasta

 

Herb Gdańska

Gdańsk jest jednym z nielicznych miast, które herb otrzymały z nadania monarchy. To Kazimierz Jagiellończyk nadał przywilejem z dnia 25 maja 1457 roku nie tylko prawo do używania czerwonego wosku (stąd czerwona tarcza) i ubogacił dotychczasowy herb miejski przez umieszczenie na nim w górnej części tarczy złotej królewskiej korony, ale i wskazał jeden z przynajmniej czterech używanych wówczas w Gdańsku herbów. Jeszcze w tym samym roku ukazuje się pieczęć na której jest wizerunek nowego herbu i to od razu z trzymaczami w postaci lwów. Potwierdza i utrwala się taki wizerunek herbu obficie zdobiąc architekturę miasta jak i widnieje on na licznych emisjach monet gdańskich. Na przykładzie dziejów herbu naszego miasta porozmawiamy o sztuce herbowej i rozwoju heraldyki.

[Dział Edukacji, 514 222 205]

Spełnione aspekty podstawy programowej dla Historia klasa IV:

I/2 Uczeń poznaje historię i tradycje swojej okolicy i ludzi dla niej szczególnie zasłużonych; zna lokalne zabytki i opisuje ich dzieje.

Treści dodatkowe:

7 Gdańsk – Polska spichlerzem Europy. Miasto, port, rozwój handlu zbożem

Spełnione aspekty podstawy programowej Historia klasa V-VIII:

IV/3 Uczeń porównuje kulturę rycerską i kulturę miejską, opisuje charakterystyczne cechy wzoru rycerza średniowiecznego, rozpoznaje zabytki kultury średniowiecza, wskazuje różnice między stylem romańskim a  stylem gotyckim.

Spełnione aspekty podstawy programowej dla Język Polski klasa VII-VIII:

I/1/10 Uczeń wykorzystuje w interpretacji tekstów literackich elementy wiedzy o historii i kulturze.

I/2/3 Uczeń interpretuje dzieła sztuki (obraz, grafika, rzeźba, fotografia).

IV/3 Uczeń uczestniczy w życiu kulturalnym w swoim regionie.

Spełnione aspekty podstawy programowej dla Wiedza o Społeczeństwie klasa IV-VIII:

VI/5 Uczeń znajduje i przedstawia informacje na temat swojej gminy, wydarzeń i postaci z jej dziejów.

VII/1 Uczeń znajduje i przedstawia podstawowe informacje o swoim regionie, wydarzenia i postaci z jego dziejów; lokalizuje własne województwo i powiaty wchodzące w jego skład oraz pozostałe województwa.

Gdańszczanin obywatelem

Być gdańszczaninem, to od wieków brzmiało dumnie! Czy każdy urodzony w dawnym Gdańsku był jego obywatelem? Podczas zajęć, w kontekście doniosłych i pełnych splendoru wizyt władców polskich w naszym mieści, porozmawiamy o problematyce tożsamości, przynależności i obywatelstwa. Jak zmieniały się te pojęcia i na ile dawne ideały pozostały aktualne?

[Dział Edukacji, 514 222 205]

Spełnione aspekty podstawy programowej dla Historia klasa IV:

I/2 Uczeń poznaje historię i tradycje swojej okolicy i ludzi dla niej szczególnie zasłużonych; zna lokalne zabytki i opisuje ich dzieje.

Treści dodatkowe:

7 Gdańsk – Polska spichlerzem Europy. Miasto, port, rozwój handlu zbożem.

Spełnione aspekty podstawy programowej dla Język Polski klasa VII-VIII:

I/1/10 Uczeń wykorzystuje w interpretacji tekstów literackich elementy wiedzy o historii i kulturze.

Spełnione aspekty podstawy programowej dla Wiedza o Społeczeństwie klasa IV-VIII:

VI/5 Uczeń znajduje i przedstawia informacje na temat swojej gminy, wydarzeń i postaci z jej dziejów.

VII/1 Uczeń znajduje i przedstawia podstawowe informacje o swoim regionie, wydarzenia i postaci z jego dziejów; lokalizuje własne województwo i powiaty wchodzące w jego skład oraz pozostałe województwa.

Dwór Artusa

Dwór Artusa – historia zabytku

Dwór Artusa to jeden z najbardziej reprezentacyjnych zabytków położonych przy tzw. Trakcie Królewskim w Gdańsku. Jego początki sięgają średniowiecza. Obecnie to wyjątkowe wnętrze muzealne oglądamy jako częściową rekonstrukcję. Dotyczy to zarówno architektury jak i wyposażenia. Po wojnie do wnętrza Dworu Artusa wróciły zachowane oryginalne zabytki, a brakujące są zastępowane kopiami. Mają one dać wyobrażenie, jak wyglądało to wyjątkowe wnętrze w przeszłości. To miejsce, które każdy gdańszczanin musi odwiedzić i poznać.

[Dział Edukacji, 514 222 205]

Spełnione aspekty podstawy programowej dla Historia klasa IV:

I/2 Uczeń poznaje historię i tradycje swojej okolicy i ludzi dla niej szczególnie zasłużonych; zna lokalne zabytki i opisuje ich dzieje

Treści dodatkowe:

7 Gdańsk – Polska spichlerzem Europy. Miasto, port, rozwój handlu zbożem

Spełnione aspekty podstawy programowej dla Historia klasa V-VIII:

IV/3 Uczeń porównuje kulturę rycerską i kulturę miejską, opisuje charakterystyczne cechy wzoru rycerza średniowiecznego, rozpoznaje zabytki kultury średniowiecza, wskazuje różnice między stylem romańskim a  stylem gotyckim.

Spełnione aspekty podstawy programowej dla Język Polski klasa VII-VIII:

I/1/10 Uczeń wykorzystuje w interpretacji tekstów literackich elementy wiedzy o historii i kulturze.

I/2/I/3 Uczeń interpretuje dzieła sztuki (obraz, grafika, rzeźba, fotografia).

Spełnione aspekty podstawy programowej dla Wiedza o Społeczeństwie klasa IV-VIII:

VI/5 Uczeń znajduje i przedstawia informacje na temat swojej gminy, wydarzeń i postaci z jej dziejów.

VII/1 Uczeń znajduje i przedstawia podstawowe informacje o swoim regionie, wydarzenia i postaci z jego dziejów; lokalizuje własne województwo i powiaty wchodzące w jego skład oraz pozostałe województwa.

 

 

Ostatnia aktualizacja : 18.09.2020 11:27
Autor treści : Anna Czarnota

Informacja o cookies!

Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do Twoich potrzeb. Każdy może zaakceptować pliki cookies albo ma możliwość wyłączenia ich w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje