Materiały pomocnicze dla nauczycieli.
Pakiety powstały w oparciu o obowiązującą podstawę programową.
Materiały na platformie Microsoft Forms
Nasze materiały pomocnicze to dodatkowe opracowania wraz z pytaniami, umieszczone na platformie Microsoft Forms, które skorelowane z wirtualnymi wycieczkami po czterech oddziałach Muzeum Gdańska: Ratuszu Głównego Miasta, Dworze Artusa, Muzeum Poczty Polskiej w Wolnym Mieście Gdańsku oraz Twierdzy Wisłoujście stanowią gotowy pakiet edukacyjny.
Nauczyciel może wykorzystać je jako pomoc podczas lekcji połączonej z wirtualnym zwiedzaniem, jako element pracy indywidualnej, test sprawdzający wiedzę lub pracę domową.
Aby uzyskać dostęp do pakietu należy skontaktować się z Działem Edukacji (edukacja@muzeumgdansk.pl). W temacie maila prosimy podać hasło Microsoft Forms i tytuł wybranego opracowania. W odpowiedzi prześlemy formatkę informacyjną do uzupełnienia, zaś po jej wypełnieniu i otrzymaniu – link z dostępem do wybranego opracowania.
Korzystanie z oferty jest bezpłatne. Serdecznie zapraszamy!
Wirtualne wycieczki po oddziałach Muzeum Gdańska.
Tematy do wyboru:
Dwór Artusa. Kultura rycerska a kultura mieszczańska (szkoła podstawowa).
Materiały dla nauczycieli historii. Opracowanie powstało w odniesieniu do podstawy programowej:
- Klasa IV. Treści dodatkowe, nieobowiązkowe, do wyboru przez nauczyciela w porozumieniu z uczniem:
- (5) Zamki i rycerze. Znaczenie, uzbrojenie, obyczaje.
- Klasa V.
- Społeczeństwo i kultura średniowiecznej Europy. Uczeń:
- (3) porównuje kulturę rycerską i kulturę miejską, opisuje charakterystyczne cechy wzoru rycerza średniowiecznego, rozpoznaje zabytki kultury średniowiecza, wskazuje różnice między stylem romańskim a stylem gotyckim.
- Polska w XIV i XV wieku. Uczeń:
- (6) porządkuje i umieszcza w czasie najważniejsze wydarzenia związane z relacjami polsko-krzyżackimi w XIV i XV wieku.
- Społeczeństwo i kultura średniowiecznej Europy. Uczeń:
Wisłoujście. Wojny XVII i XVIII wieku (szkoła podstawowa).
Materiały dla nauczycieli historii. Opracowanie powstało w odniesieniu do podstawy programowej:
- Klasa IV:
- Elementy historii rodzinnej i regionalnej. Uczeń:
- (2) Poznaje historię i tradycje swojej okolicy i ludzi dla niej szczególnie zasłużonych; zna lokalne zabytki i opisuje ich dzieje.
- Najważniejsze elementy polskiego dziedzictwa kulturowego. Uczeń:
- (3) Wiąże najważniejsze zabytki i symbole kultury polskiej z właściwymi regionami.
- Elementy historii rodzinnej i regionalnej. Uczeń:
- Klasy V-VIII:
- Rzeczpospolita Obojga Narodów i jej sąsiedzi w XVII wieku. Uczeń:
- (1) Wyjaśnia główne przyczyny wojen Rzeczypospolitej z Szwecją.
- (3) Omawia znaczenie potopu szwedzkiego;
- (5) Dokonuje oceny następstw politycznych, społecznych i gospodarczych wojen w XVII wieku;
- (6) Rozpoznaje charakterystyczne cechy kultury baroku, odwołując się do przykładów architektury i sztuki we własnym regionie.
- Rzeczpospolita Obojga Narodów w I połowie XVIII wieku. Uczeń:
- (1) Omawia przyczyny i charakteryzuje przejawy kryzysu państwa w epoce saskiej;
- (4) Ocenia pozycję międzynarodową Rzeczypospolitej w czasach saskich.
- Rzeczpospolita Obojga Narodów i jej sąsiedzi w XVII wieku. Uczeń:
Ratusz Głównego Miasta (liceum i technikum).
Materiały dla nauczycieli plastyki i techniki. Opracowanie powstało w odniesieniu do podstawy programowej liceów i techników:
- znajomość terminów i pojęć właściwych dla analizy formy dzieła sztuk plastycznych,
- rozumienie, że sztuka powstaje w kontekście innych dziedzin kultury, a także historii, filozofii i religii,
- umiejętność dokonania analizy wybranych dzieł sztuki różnych dyscyplin,
- interpretacja i odczytanie wybranych dzieł sztuki w kontekście epoki,
- znajomość zabytków i dzieł architektury najbliższej okolicy,
- umiejętność opisania dzieł sztuki regionu, stosując terminy i pojęcia właściwe dla danego obiektu i stylu,
- znajomość cech sztuki poszczególnych epok, kierunków i tendencji,
- rozróżnianie podstawowych motywów ikonograficznych,
- określa funkcję dzieła i wskazuje jej wpływ na kształt dzieła,
- wskazuje w dziele sztuki symbol i alegorię, potrafi wytłumaczyć ich znaczenie,
- w malarstwie i grafice: opisanie kompozycji, koloru, sposobu ukazania iluzji przestrzeni,
- rozpoznanie w dziele sztuki tematu i wskazanie jego źródła ikonograficznego,
- rozpoznanie podstawowych motywów ikonograficznych, świętych chrześcijańskich, bogów greckich i alegorii wybranych pojęć na podstawie atrybutów.
Muzeum Poczty Polskiej.
Materiały dla nauczycieli historii. Opracowanie powstało w odniesieniu do podstawy programowej liceum / technikum:
- (XLVI) Wojna obronna Polski w 1939 roku. Agresja Niemiec (1 września) i Związku Sowieckiego (17 września). Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
- (1) porównuje potencjał walczących stron,
- (2) przedstawia polską strategię obrony i rozmieszczenie wojsk,
- (3) ocenia zachowanie dowódców (m.in. Edwarda Rydza-Śmigłego, Henryka Sucharskiego, Juliana Filipowicza, Władysława Raginisa, Stanisława Dąbka, Tadeusza Kutrzeby, Franciszka Kleeberga), żołnierzy, polityków, w tym Ignacego Mościckiego, Stefana Starzyńskigo i ludności cywilnej podczas wojny obronnej w 1939 r.
- (XLIX) Niemiecka polityka eksterminacji. Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
- (3) przedstawia rasistowską i antysemicką politykę Niemiec hitlerowskich przed II wojną światową.
Dodatkowo do wykorzystania w szkole podstawowej klasy VI-VIII: (XXXIII) II wojna światowa i jej etapy, na poziomie rozszerzonym.
