Przejdź do treści głównej

Szkoły podstawowe I-III

SZKOŁY PODSTAWOWE KLASY I-III

Nasze lekcje muzealne poświęcamy wybitnym gdańskim zabytkom oraz historii i dziedzictwu naszego miasta. Staramy się pokazać, jaką wartość niesie ze sobą wspólna tożsamość miejsca i ludzi. Dlatego szczególny nacisk kładziemy na kontakt z zabytkiem i namacalnymi świadkami historii.

„Powiedz mi – a zapomnę. Pokaż – a zapamiętam. Pozwól zrobić – a zrozumiem.” Zgodnie z tą Konfucjuszowską zasadą zajęcia dla uczniów klas I-III przygotowujemy uwzględniając rozmaite dziecięce aktywności. To lekcje warte wypieków na twarzy!

 

Ratusz Głównego Miasta

Ratusz Głównego Miasta – mała historia zabytku

Dziś w Ratuszu Głównego Miasta mamy muzeum, ale czy tak było zawsze? Wspólnie z edukatorem wyruszymy w podróż do dawnego Gdańska, w którym władzę sprawowali królowie i zamożni gdańszczanie. Zabytkowe wnętrza podpowiedzą nam, jakie wartości były ważne dla gdańszczan z odległej przeszłości.

[Dział Edukacji, +48 514 222 205]

Spełnione aspekty podstawy programowej dla Język Polski klasa I-III

I/1/1 Uczeń słucha z uwagą wypowiedzi nauczyciela, innych osób z otoczenia, w różnych sytuacjach życiowych, wymagających komunikacji i wzajemnego zrozumienia; okazuje szacunek wypowiadającej się osobie.

I/1/4 Uczeń słucha uważnie wypowiedzi osób podczas uroczystości, koncertów, przedstawień, świąt narodowych i innych zdarzeń kulturalnych; przejawia zachowanie adekwatne do sytuacji; słucha tekstów interpretowanych artystycznie, szuka własnych wzorców poprawnej artykulacji i interpretacji słownej w języku ojczystym.

Herb Gdańska (klasy trzecie)

„Kto Ty jesteś? Polak mały! Jaki znak Twój? Orzeł biały!” Podczas zajęć postaramy się wytłumaczyć dzieciom, czym jest herb i dlaczego przywiązujemy do niego tak wielkie znaczenie? Poznamy również dzieje herbu naszego miasta i dramatyczne okoliczności, jakie towarzyszyły jego przemianom.

[Dział Edukacji, +48 514 222 205]

Spełnione aspekty podstawy programowej dla Język Polski klasa I-III

I/1/1 Uczeń słucha z uwagą wypowiedzi nauczyciela, innych osób z otoczenia, w różnych sytuacjach życiowych, wymagających komunikacji i wzajemnego zrozumienia; okazuje szacunek wypowiadającej się osobie.

I/1/4 Uczeń słucha uważnie wypowiedzi osób podczas uroczystości, koncertów, przedstawień, świąt narodowych i innych zdarzeń kulturalnych; przejawia zachowanie adekwatne do sytuacji; słucha tekstów interpretowanych artystycznie, szuka własnych wzorców poprawnej artykulacji i interpretacji słownej w języku ojczystym.

 

Dwór Artusa

Dwór Artusa – mała historia zabytku

Lekcja wprowadzająca do dziejów tego wyjątkowego gdańskiego zabytku, tak silnie związanego z naszym miastem. Czym jest Dwór Artusa? Skąd wzięła się jego nazwa? Co się tu działo, zanim powstało muzeum? Postaramy się odpowiedzieć na wszystkie pytania!

[Dział Edukacji, +48 514 222 205]

Spełnione aspekty podstawy programowej dla Język Polski klasa I-III

I/1/1 Uczeń słucha z uwagą wypowiedzi nauczyciela, innych osób z otoczenia, w różnych sytuacjach życiowych, wymagających komunikacji i wzajemnego zrozumienia; okazuje szacunek wypowiadającej się osobie.

I/1/4 Uczeń słucha uważnie wypowiedzi osób podczas uroczystości, koncertów, przedstawień, świąt narodowych i innych zdarzeń kulturalnych; przejawia zachowanie adekwatne do sytuacji; słucha tekstów interpretowanych artystycznie, szuka własnych wzorców poprawnej artykulacji i interpretacji słownej w języku ojczystym.

Panienka z okienka

Hedwiga, czyli Panienki z okienka to fikcyjna postać gdańskiej mieszczanki, stworzona przez  Jadwigę Łuszczewską (Deotymę). Akacja powieści toczy się w Gdańsku w XVII wieku i opowiada dzieje miłości marynarza królewskiej floty wojennej i pięknej dziewczyny uratowanej z tureckiej niewoli i wychowanej przez gdańskiego rzemieślnika. Mamy dla Was niespodziankę. Oto Panienka z okienka zamieszkała w Nowym Domu Ławy i czeka na dzieci, by opowiedzieć im o swoim życiu dawnym Gdańsku! Zaprosi nas także do swojego pokoiku, gdzie razem wyjrzymy przez okno.

[Dział Edukacji, +48 514 222 205]

Spełnione aspekty podstawy programowej dla Język Polski klasa I-III

I/1/1 Uczeń słucha z uwagą wypowiedzi nauczyciela, innych osób z otoczenia, w różnych sytuacjach życiowych, wymagających komunikacji i wzajemnego zrozumienia; okazuje szacunek wypowiadającej się osobie.

I/1/4 Uczeń słucha uważnie wypowiedzi osób podczas uroczystości, koncertów, przedstawień, świąt narodowych i innych zdarzeń kulturalnych; przejawia zachowanie adekwatne do sytuacji; słucha tekstów interpretowanych artystycznie, szuka własnych wzorców poprawnej artykulacji i interpretacji słownej w języku ojczystym.

W świecie morskich rozbójników

Czy byli dobrzy i źli morscy rozbójnicy? Co Gdańsk zawdzięcza korsarzom? W czasie zajęć porozmawiamy o gdańskich i polskich tradycjach morskich, znaczeniu nadmorskiego położenia Gdańska dla samego miasta i Polski. Poznamy historię słynnych kaprów oraz sposoby walki na morzu. Wszystkie ręce na pokład!

[Dział Edukacji, 789 449 685]

Spełnione aspekty podstawy programowej dla Język Polski klasa I-III

I/1/1 Uczeń słucha z uwagą wypowiedzi nauczyciela, innych osób z otoczenia, w różnych sytuacjach życiowych, wymagających komunikacji i wzajemnego zrozumienia; okazuje szacunek wypowiadającej się osobie.

I/1/4 Uczeń słucha uważnie wypowiedzi osób podczas uroczystości, koncertów, przedstawień, świąt narodowych i innych zdarzeń kulturalnych; przejawia zachowanie adekwatne do sytuacji; słucha tekstów interpretowanych artystycznie, szuka własnych wzorców poprawnej artykulacji i interpretacji słownej w języku ojczystym.

 

Dom Uphagena

Dom Uphagena – mała historia zabytku

Dom Uphagena po dziś dzień zachował charakter nadany mu przez słynnego właściciela. Stało się tak dzięki testamentowi Jana Uphagena, który zabronił swym spadkobiercom zmian w wystroju domu. Dzięki temu można było w 1911 roku utworzyć tu muzeum wnętrz. Obecnie jest to jedyna w Polsce i jedna z nielicznych w Europie kamienic mieszczańskich z XVIII wieku udostępnionych do zwiedzania! Dzięki niej odkryjemy, jak niegdyś żyli gdańszczanie, a także jakie tajemnice skrywały ich domy… Zajęcia pomyślane jako wprowadzenie do historii zabytku. Po zakończeniu zwiedzania uczniowie uczestniczą w pierwszym etapie Konkursu Dla Dzieci (edycja XXII), który odbywa się pod honorowym patronatem Marszałka Województwa Pomorskiego i Prezydent Miasta Gdańska.

[Dział Edukacji, +48 514 222 205]

Spełnione aspekty podstawy programowej dla Język Polski klasa I-III

I/1/1 Uczeń słucha z uwagą wypowiedzi nauczyciela, innych osób z otoczenia, w różnych sytuacjach życiowych, wymagających komunikacji i wzajemnego zrozumienia; okazuje szacunek wypowiadającej się osobie.

I/1/4 Uczeń słucha uważnie wypowiedzi osób podczas uroczystości, koncertów, przedstawień, świąt narodowych i innych zdarzeń kulturalnych; przejawia zachowanie adekwatne do sytuacji; słucha tekstów interpretowanych artystycznie, szuka własnych wzorców poprawnej artykulacji i interpretacji słownej w języku ojczystym.

 

Muzeum Poczty Polskiej w Gdańsku

Jak podróżują listy i kartki?

Jaką drogę pokonuje korespondencja pomiędzy nadawcą i odbiorcą? Doskonałą okazją, by się tego dowiedzieć jest lekcja połączona z zabawą w urząd pocztowy. Tutaj dowiemy się, co się dzieje z listami wrzuconymi do skrzynki, wykonamy własne kartki pocztowe, a także usłyszymy, jak należy poprawnie zachowywać się w urzędach publicznych.

[Kasa 789 449 667]

Spełnione aspekty podstawy programowej dla Język Polski klasa I-III

I/1/1 Uczeń słucha z uwagą wypowiedzi nauczyciela, innych osób z otoczenia, w różnych sytuacjach życiowych, wymagających komunikacji i wzajemnego zrozumienia; okazuje szacunek wypowiadającej się osobie.

I/1/4 Uczeń słucha uważnie wypowiedzi osób podczas uroczystości, koncertów, przedstawień, świąt narodowych i innych zdarzeń kulturalnych; przejawia zachowanie adekwatne do sytuacji; słucha tekstów interpretowanych artystycznie, szuka własnych wzorców poprawnej artykulacji i interpretacji słownej w języku ojczystym.

 

Ostatnia aktualizacja : 05.05.2022 12:06
Autor treści : Monika Kryger

Informacja o cookies!

Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do Twoich potrzeb. Każdy może zaakceptować pliki cookies albo ma możliwość wyłączenia ich w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje