Przejdź do treści głównej

Szkoły podstawowe I-III

SZKOŁY PODSTAWOWE KLASY I-III

Nasze lekcje muzealne poświęcamy wybitnym gdańskim zabytkom oraz historii i dziedzictwu naszego miasta. Staramy się pokazać, jaką wartość niesie ze sobą wspólna tożsamość miejsca i ludzi. Dlatego szczególny nacisk kładziemy na kontakt z zabytkiem i namacalnymi świadkami historii.

„Powiedz mi – a zapomnę. Pokaż – a zapamiętam. Pozwól zrobić – a zrozumiem.” Zgodnie z tą Konfucjuszowską zasadą zajęcia dla uczniów klas I-III przygotowujemy uwzględniając rozmaite dziecięce aktywności. To lekcje warte wypieków na twarzy!

 

Ratusz Głównego Miasta

Ratusz Głównego Miasta – mała historia zabytku

Dziś w Ratuszu Głównego Miasta mamy muzeum, ale czy tak było zawsze? Wspólnie z edukatorem wyruszymy w podróż do dawnego Gdańska, w którym władzę sprawowali królowie i zamożni gdańszczanie. Zabytkowe wnętrza podpowiedzą nam, jakie wartości były ważne dla gdańszczan z odległej przeszłości.

[Dział Edukacji, +48 503 437 825; +48 789 449 683; +48 512 418 745]

Herb Gdańska (klasy III)

„Kto Ty jesteś? Polak mały! Jaki znak Twój? Orzeł biały!” Podczas zajęć postaramy się wytłumaczyć dzieciom, czym jest herb i dlaczego przywiązujemy do niego tak wielkie znaczenie? Poznamy również dzieje herbu naszego miasta i dramatyczne okoliczności, jakie towarzyszyły jego przemianom.

[Dział Edukacji, +48 503 437 825; +48 789 449 683; +48 512 418 745]

 

Dwór Artusa

Dwór Artusa – mała historia zabytku

Lekcja wprowadzająca do dziejów tego wyjątkowego gdańskiego zabytku, tak silnie związanego z naszym miastem. Czym jest Dwór Artusa? Skąd wzięła się jego nazwa? Co się tu działo, zanim powstało muzeum? Postaramy się odpowiedzieć na wszystkie pytania!

[Dział Edukacji, +48 503 437 825; +48 789 449 683; +48 512 418 745]

Panienka z okienka

Hedwiga, czyli Panienka z okienka to fikcyjna postać gdańskiej mieszczanki, stworzona przez  Jadwigę Łuszczewską (Deotymę). Akcja powieści toczy się w Gdańsku w XVII wieku. Opowiada dzieje miłości marynarza królewskiej floty wojennej oraz pięknej dziewczyny uratowanej z tureckiej niewoli i wychowanej przez gdańskiego rzemieślnika. Mamy dla Was niespodziankę. Oto historyczny pokoik naszej bohaterki znajduje się w Nowym Domu Ławy, gdzie zapraszamy dzieci, by opowiedzieć im o życiu w dawnym Gdańsku. To inspirujące spotkanie ma na celu pokazać, jak inne były obyczaje i mody a także etykieta rządząca życiem młodych ludzi w XVII wieku w Gdańsku. Poznamy stroje, codzienne narzędzia i zabawki oraz sposoby na spędzanie wolnego czasu.

[Dział Edukacji, +48 503 437 825; +48 789 449 683; +48 512 418 745]

W świecie morskich rozbójników

Czy byli dobrzy i źli morscy rozbójnicy? Co Gdańsk zawdzięcza korsarzom? W czasie zajęć porozmawiamy o gdańskich i polskich tradycjach morskich, znaczeniu nadmorskiego położenia Gdańska dla samego miasta i Polski. Poznamy historię słynnych kaprów oraz sposoby walki na morzu. Wszystkie ręce na pokład!

[Dział Edukacji, +48 503 437 825; +48 789 449 683; +48 512 418 745]

 

Dom Uphagena

Dom Uphagena – mała historia zabytku

Dom Uphagena po dziś dzień zachował charakter nadany mu przez słynnego właściciela. Stało się tak dzięki testamentowi Jana Uphagena, który zabronił swym spadkobiercom zmian w wystroju domu. Dzięki temu można było w 1911 roku utworzyć tu muzeum wnętrz. Obecnie jest to jedyna w Polsce i jedna z nielicznych w Europie kamienic mieszczańskich z XVIII wieku udostępnionych do zwiedzania! Dzięki niej odkryjemy, jak niegdyś żyli gdańszczanie, a także jakie tajemnice skrywały ich domy… Zajęcia pomyślane jako wprowadzenie do historii zabytku.
Po zakończeniu zwiedzania uczniowie mogą zgłosić akces do następnego etapu  Konkursu dla Dzieci (edycja XXV), który odbywa się pod honorowym patronatem Marszałka Województwa Pomorskiego i Prezydent Miasta Gdańska.

[Dział Edukacji, +48 503 437 825; +48 789 449 683; +48 512 418 745]

 

Muzeum Poczty Polskiej w Gdańsku

Jak podróżują listy i kartki?

Jaką drogę pokonuje korespondencja pomiędzy nadawcą i odbiorcą? Doskonałą okazją, by się tego dowiedzieć jest lekcja połączona z zabawą w urząd pocztowy. Tutaj dowiemy się, co się dzieje z listami wrzuconymi do skrzynki, wykonamy własne kartki pocztowe, a także usłyszymy, jak należy poprawnie zachowywać się w urzędach publicznych.

[Muzeum Poczty Polskiej 789 449 667]

 

Muzeum Bursztynu

Bursztynowe legendy

Czy słyszeliście już, kim był Featon? A Jurata? To może zdążyliście już poznać Ambrellę albo Anioła z Kaszub i Gryfa? Jeśli nie, to koniecznie musicie przyjść na nasze zajęcia do Muzeum Bursztynu, podczas których postaramy się objaśnić, jaka jest różnica między legendą a rzeczywistością. To nie wszystko: będzie także czas na pracę twórczą, polegającą na przeniesieniu wybranej legendy na papier. 

[Ewa Pawlęga +48 789 449 649]

AMBERLAB (klasy I-II)

Czy wiecie, co to jest muzeum, czemu i komu służy i co można w nim zobaczyć? Dlaczego właśnie w Gdańsku mamy Muzeum Bursztynu? Poza wiedzą teoretyczną nabędziemy także całkiem praktycznej umiejętności. A mianowicie będziemy uczyć się odróżniać prawdziwy bursztyn od falsyfikatu, a także projektować autorską biżuterię. 

[Ludmiła Skulbaszewska +48 789 449 650]

Bursztynowa komnata (klasy I-II)

Oj będzie się działo! Podczas zajęć nie tylko dowiemy się, jak wyglądała zaginiona komnata, ale także wcielimy się w prawdziwych poszukiwaczy skarbów, będziemy układać puzzle oraz... odbudujemy ten bezcenny zabytek, po którym wszelki ślad zaginął!

[Ludmiła Skulbaszewska +48 789 449 650]

Bursztyn i jego kolory

Te zajęcia to magiczna opowieść o bursztynie i jego właściwościach. Pełne aktywnych zadań odkrywanie jego wszystkich (zdawałoby się nieskończonych) form, struktur i odcieni... 

[Joanna Grążawska +48 512 418 732]

 

Ostatnia aktualizacja : 01.09.2022 11:33
Autor treści : Monika Kryger

Informacja o cookies!

Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do Twoich potrzeb. Każdy może zaakceptować pliki cookies albo ma możliwość wyłączenia ich w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje