Ponowne wykorzystanie informacji sektora publicznego określane angielskim terminem re-use, jest kluczowym elementem strategii cyfrowej MHMG. Muzeum dąży do jak najszerszego udostępniania zasobów cyfrowych w celu przyczyniania się do rozwoju społeczeństwa informacyjnego, wzrostu zadowolenia obywateli i rozwoju gospodarczego.
Poza stroną główną instytucji, muzeum będzie również dążyło do publikowania zbiorów w portalach krajowych i europejskich agregujących zbiory dziedzictwa kulturowego, w tym co najmniej na portalu Europeana.
Muzeum jest zainteresowane udziałem w krajowych i międzynarodowych projektach, których celem jest upowszechniania wiedzy o dziedzictwie kulturowym, tak materialnym jak i niematerialnym.
Digitalizacja realizowana jest z uwzględnieniem następujących zasad:
- COPE - Stwórz Raz, Publikuj Wszędzie (ang. Create Once, Publish Everywhere)
- Udostępnianie metadanych zgodnie z metodą Linked Data (Dane Powiązane) oraz gdy będzie prawnie taka możliwość Linked Open Data (Otwarte Dane Powiązane)
- Tworzenia plików wzorcowych w najwyższym natywnym formacie aparatu (tzw. RAW)
Powołany w 2016 roku Dział Digitalizacji realizuje strategię cyfrową na lata 2016-2018. Kierunek rozwoju ujęto w cele zgodnie z metodyką SMART. Są to:
- Wysoka jakość udostępnionych zasobów cyfrowych online, skutkująca zwiększonym zainteresowaniem użytkowników Internetu.
- Rozwój w obszarze digitalizacji mający zapewnić muzeum miejsce wśród wiodących instytucji w kraju w zakresie dokumentacji cyfrowej i udostępniania. Osiągniecie celu ma przyczynić się do zwiększenia roli muzeum w sektorze kultury, poprzez zapewnienie wysokiej jakości udostępnianych zasobów i uwzględnienie potrzeb użytkowników. Dzięki nabytemu doświadczeniu i kompetencjom kadry, muzeum powinno zaangażować się w prace sektora w zakresie opracowania najlepszych praktyk czy wytycznych dla digitalizacji i udostępniania zasobów cyfrowych.
- Znacząc wzrost rozpoznawalności muzeum w regionie i kraju. Osiągnięcie celu ma przyczynić się do wzrostu rozpoznawalności muzeum przez obywateli w kraju, jak również specjalistów sektora kultury, w tym zwłaszcza muzeów. Pośrednią korzyść ma stanowić zwiększenie zaangażowania w projekty krajowe i europejskie z zakresu digitalizacji.
Zrealizowane cele mają zapewnić mierzalne efekty:
Efekty:
- Udostępnione zasoby online (co najmniej 2000 obiektów).
- Rozbudowana infrastruktura (studio fotografii cyfrowej, repozytorium cyfrowe, strona do publikowania zbiorów muzeum).
- Nabyte umiejętności i zbudowane kompetencje kadry (szkolenia, warsztaty, stosowanie dobrych praktyk).
- Zapewniona efektywność i jakość wytwarzanych zasobów cyfrowych (procedury digitalizacji i monitoring workflow, ewaluacja wyników).
Zadania:
- Inwestycje (przeprowadzenie zaplanowanych inwestycji)
- Szkolenia (przeprowadzenie szkoleń)
- Procedury (stworzenie i wdrożenie procedur)
- Digitalizacja (selekcja zbiorów i przeprowadzenie digitalizacji)
- Udostępnienie (udostępnienie cyfrowych zasobów online)
Potrzeby:
- Środki (finansowanie zadań)
- Regulacje wewnętrzne (organizacja pracy i rozpoczęcie procesu digitalizacji)
Realizacja: do końca 2018 roku.